لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: حضور اوکراین ناتو را قویتر خواهد کرد 


ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین، امروز ۱۱ جولای ( ۲۰ سرطان) در جریان سخنرانی در نشست پیمان اتلانتیک شمالی بار دیگر خواهان پیوستن با ناتو شد.

زیلینسکی خطاب به سایر اعضای ناتو در لتوانیا گفت: "ناتو به اوکراین امنیت خواهد داد و اوکراین ناتو را قویتر خواهد کرد."

در این نشست، رییس جمهور اوکراین تلاش خواهد کرد تا اعضای ناتو زمان مشخصی را برای پیوستن کشوراش تعین کنند. با آنهم، او گفت که توقع ندارد اوکراین پیش از پایان سال جاری عضویت ناتو را کسب کند.

زیلینسکی گفت که امیدوار است ناتو در تصمیم گیری پیرامون عضویت اوکراین، تردید نکرده و "وقت را ضایع نکند."

کیف و اعضای ناتو در اروپای شرقی به این باور اند که یگانه راه مانع شدن مسکو، آوردن اوکراین زیر چتر این پیمان است.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، گفته است که این پیمان نظامی روابط سیاسی خود را با اوکراین در نشست رهبران ناتو در لتوانیا تحکیم می‌کند، اما در مورد عضویت کیف به این پیمان نظامی صحبت نخواهد شد.

استولتنبرگ گفت: "ما در نشست ویلنیوس در مورد دعوت [ اوکراین به عضویت ناتو] بحث نمی‌کنیم، بلکه در مورد این که چگونه می‌توانیم اوکراین را به ناتو نزدیکتر کنیم، اطمینان دارم که راه حل و اجماع خوبی یافت خواهیم کرد."

روسیه پیش از آغاز تهاجم نظامی بر اوکراین، پیشنهادات امنیتی خویش را عنوانی ناتو و ایالات متحده نشر کرده و آنرا برای این کشور حیاتی خوانده بود.

در آن پیشنهادات آمده بود که ناتو باید اجازه ندهد، اوکراین عضو این سازمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند.

مسکو این پیشنهادات را در حالی ارایه کرده و خواستار مذاکرات شده بود که هزاران نظامی این کشور در مرز اوکراین جابجا شده بودند.

در آن وقت، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، این تقاضاهای مسکو را رد کرد و تاکید کرده بود که مذاکرات تا زمانی پیشرفت نخواهد داشت که میل تفنگ روسیه سر اوکراین را نشانه گرفته باشد.

روسیه که گفته بود هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین ندارد، چندی پس رسماً تهاجم نظامی‌اش را علیه اوکراین آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG