لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای اوکراینی شهر خرسون را واپس گرفتند


پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از شهر خرسون، نیروهای اوکراینی روز جمعه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) وارد این شهر شدند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ناوقت روز جمعه گفت که نیروهای ویژهٔ کشورش شهر خرسون را پس گرفته اند و این لحظه را تاریخی توصیف کرد.

او گفت: "امروز یک روز تاریخی است. ما جنوب کشور را پس می‌گیریم، خرسون را پس می گیریم."

سرهی خلان، معاون شورای منطقهٔ خرسون، نیز گفته است که شهر تقریباً به طور کامل تحت کنترول نیروهای اوکراینی قرار دارد.

ویدیوهای متعددی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی پرچم این کشور را در مرکز شهر نصب کرده و ساکنان محلی از آنها استقبال می‌کنند. روستایانی که از مخفیگاه‌های خود بیرون آمده اند، داستان‌های وحشتناکی از کشتار غیرنظامیان و غارت خانه‌ها توسط نیروهای روسی را بازگو می‌کنند.

روسیه روز چهارشنبه نهم نومبر (۱۸ عقرب) به نظامیان آن کشور دستور داده است تا از شهر خرسون در جنوب اوکراین عقب نشینی کنند و روز جمعه اعلام کرد که عقب نشینی نیروهای روسی به پایان رسیده است.

آقای زیلینسکی گفت: "در حال حاضر مدافعان ما در حاشیه شهر هستند و ما به ورود بسیار نزدیک استیم. اما قطعات ویژه‌‌ٔ ما در حال حاضر در شهر هستند."

او افزود که اقدامات برای تامین امنیت و مصوون ساختن اراضی – به ویژه تلاش برای پاکسازی به گفتهٔ او ماین ها – به زودی آغاز خواهد شد.

خرسون نخستین منطقۀ شهری اوکراین بود که در آغازین روزهای تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان، به تصرف نیروهای روسی در آمد.

رییس جمهور اوکراین گفت: "اوکراین و جهان این قدرت را دارند که تروریست‌ها را به خاطر تمام کارهایی که انجام داده اند، مجازات کنند و صلح را بازگردانند. صلح با شرایط ما."

XS
SM
MD
LG