لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: بازسازی غزه تا ۴۰ میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد


ملل متحد می‌گوید که بازسازی غزه حدود ۳۰میلیارد تا ۴۰ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت و نیاز به تلاش در مقیاسی دارد که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

عبدالله الدارداری، دستیار منشی عمومی ملل متحد روز پنجشنبه دوم می (۱۳ ثور) گفت: "برآورد اولیه برنامهٔ انکشافی ملل متحد برای بازسازی نواز غزه از ۳۰ میلیارد دالر فراتر رفته و می‌تواند به ۴۰ میلیارد دالر برسد."

الدارداری در یک کنفرانس خبری در عمان، پایتخت اردن گفت: "میزان ویرانی عظیم و بی‌پیشینه است... این ماموریتی است که جامعه جهانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با آن مواجه نشده است."

با گذشت نزدیک به هفت ماه از جنگ میان اسراییل و حماس، بخش زیاد غزه به ویرانه مبدل شده است و اکثر جمعیت این ساحه در شهر رفح در جنوب غزه بیجا شده اند.

الدارداری افزود که اگر بازسازی غزه از طریق روند عادی انجام شود، "چندین دهه طول خواهد کشید و مردم غزه توان انتظار چندین دهه را ندارند."

او گفت: "بنابراین مهم است که سریعاً برای اسکان مجدد مردم در مسکن مناسب و بازگرداندن زندگی آنها به حالت عادی - از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی - اقدام کنیم."

دستیار منشی عمومی ملل متحد افزود: "این اولویت اصلی ما است و باید در سه سال اول پس از توقف درگیری‌ها به آن دست یافت."

پس از حملات حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن ۱۱۷۰ نفر شد، اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات تهاجمی گسترده را در نوار غزه آغاز کرد، حملاتی که تقریباً تمام غزه را ویران کرده و به گفته وزارت صحت غزه، تا حالا کم و بیش ۳۴۶۰۰ کشته، که اکثر آنان زنان و کودکان اند،‌ برجا گذاشته است.

الدارداری آوار ناشی از بمباران و انفجارها را در غزه ۳۷ میلیون تن تخمین زد.

او گفت: "ما در مورد یک رقم عظیم صحبت می‌کنیم و این رقم هر روز در حال افزایش است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که این میزان در حال حاضر به ۴۰ میلیون تن نزدیک شده است."

ملل متحد همچنین گفته است که ۷۲ در صد تمام ساختمان‌های مسکونی به گونهٔ کامل یا جزیی تخریب شده اند و "بازسازی باید با دقت، کارا و با انعطاف‌پذیری شدید برنامه‌ریزی شود، زیرا نمی‌دانیم جنگ چگونه پایان خواهد یافت" و چه نوع حکومتداری پس از جنگ در نوار غزه برقرار خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG