لینک های دسترسی

Breaking News

تاخیر رای‌گیری شورای امنیت ملل متحد در مورد غزه به خاطر کسب حمایت امریکا


ایالات متحده تا کنون دوبار قطعنامهٔ شورای امنیت برای استقرار آتش‌بس در غزه را ویتو کرده است
ایالات متحده تا کنون دوبار قطعنامهٔ شورای امنیت برای استقرار آتش‌بس در غزه را ویتو کرده است

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) بار دیگر در مورد تصویب قطعنامه‌ای رای‌گیری خواهد کرد که انتظار می‌رود منجر به آتش‌بس میان اسراییل و حماس شود.

ایالات متحده تا کنون با استفاده از حق ویتوی خود در شورای امنیت، جلو تصویب این قطعنامه را گرفته است. رای‌گیری مجدد که قرار بود روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر صورت گیرد، به خاطر کسب حمایت ایالات متحده به تاخیر افتاد.

یک منبع دپلوماتیک به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که تاخیر اخیر به درخواست ایالات متحده صورت گرفته است.

امارات متحدهٔ عرب پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده است که خواستار "توقف فوری جنگ و جریان مصوون و بدون ممانعت کمک‌های بشری" به جمعیت نیازمند غزه است.

لانا زکی نسیبه، سفیر امارات متحدهٔ عرب در ملل متحد گفت که دپلوماسی به سطح عالی از سوی کشورها برای تصویب این قطعنامه جریان دارد. او گفت: "دپلوماسی زمانگیر است...اگر این [تلاش] ناکام شود،‌ به تلاش ادامه خواهیم داد."

اعضای شورای ۱۵ عضوی امنیت ملل متحد از چند روز به اینسو در تلاش اند تا زمینهٔ مشترکی را برای تصویب این قطعنامه دریابند و این امر سبب شده است که رای‌گیری در مورد این قطعنامه از روز دوشنبه به اینسو چندین بار به تاخیر بیافتد.

اسراییل که از سوی ایالات متحده، دارندهٔ حق ویتو در شورای امنیت، حمایت می‌شود، با شرایط "آتش‌بس" توافق ندارد، اما پیام اسراییل به این قطعنامه مختلط بوده است.

آیزک هرتزوک، رییس جمهور اسراییل از آمادگی کشورش به توقف بشردوستانهٔ جنگ و رهایی گروگان‌ها خبر داده است و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، تاکید کرده است که تا زمانیکه حماس به کلی محو نشده است، آتش‌بس نافذ نخواهد شد.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که واشنگتن سرگرم تعامل "سازنده" است تا برخی مسایل را حل کند. او ابراز امیدواری کرد تا نتایج خوبی حاصل شود. او گفت که در صورت تصویب این قطعنامه، ملل متحد در خط مقدم تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های بشری به غیرنظامیان در غزه قرار خواهد داشت.

بلینکن همچنان از کشورهای جهان خواست تا از حماس بخواهند که در عقب غیرنظامیان پنهان نشوند، سلاح شان را به زمین بگذارند و تسلیم شوند. او گفت: "اگر حماس بخواهد که چنین کند، همه کارها فردا یک سره خواهد شد."

در همین حال، ریچارد گوان، تحلیلگر در گروه بین‌المللی بحران گفت: "همه در نیویارک [مقر ملل متحد] منتظر تصمیم قصر سفید اند. برداشت قوی وجود دارد که بایدن [رییس جمهور ایالات متحده] در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد."

به گفتهٔ گوان، لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، برای رسیدن به توافق، در داخل دستگاه دولتی ایالات متحده سرگرم کار است. او گفت: "اما اگر اسراییل به مخالفت با قطعنامه ادامه دهد، بایدن تصمیم خواهد گرفت تا سد راه تصویب آن شود."

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت که این سازمان در رای‌گیری شورای امنیت در مورد غزه دخالت نمی‌کند، اما به گفتهٔ وی "موقف شخصی منشی عمومی ملل متحد بدون تغییر است – او خواستار آتش‌بس بشردوستانه است."

اگر این قطعنامه منظور شود، از ملل متحد می‌خواهد تا از چگونگی ماهیت بشردوستانهٔ‌ کمک‌های بشری به غزه نظارت کند.

جنگ میان اسراییل و حماس از دو و نیم ماه به اینسو جریان دارد. مقام‌های فلسطینی گفته‌اند که در این مدت، در حملات اسراییل بر غزه نزدیک به ۲۰هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

اسراییل نیز گفته است که افزون بر ۱۲۰۰ نفر که در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل کشته و نزدیک به ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند، کم از کم ۱۳۲ نظامی اسراییل در جریان عملیات نظامی بر ضد حماس در میدان جنگ کشته شده اند.

این مطلب بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG