لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: عدم مصوونیت غذایی در کشور‌های آسیای افزایش یافته؛ افغانستان در بدترین وضعیت قرار دارد


سازمان غذا و زراعت و سایر ادارات ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) با نشر گزارشی گفت که شماری فزاینده‌ای از مردم در کشور‌های آسیایی غذای کافی برای خوردن ندارند و دلایل عمدهٔ این وضعیت افزایش عدم مصوونیت غذایی، افزایش قیمت‌ها و تشدید فقر خوانده شده است.

در این میان، مردم در افغانستان در بدترین وضعیت به سر می‌برند. بر اساس این گزارش، ۷۰ درصد جمعیت افغانستان با نا‌امنی مواد غذایی متوسط و یا شدید مواجه اند و اقتصاد این کشور پس از آن در لبه‌ٔ سقوط قرار گرفت که طالبان در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر این کشور مسلط شدند.

در گزارش سازمان غذا و زراعت و سایر ادارات ملل متحد آمده است مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان میلیون نفر را در آن کشور به سمت فقر و گرسنگی سوق داده، زیرا کمک‌های جامعهٔ بین المللی تقریباَّ یک شبه قطع شد.

در کمبودیا نیز ۵۰ در صد جمعیت آن کشور با کمبود غذایی متوسط و یا شدید مواجه اند. بیش از ۳۳ در صد زنان در کشور‌های آسیایی که سن شان بین ۱۵ تا ۴۹ سال است، با کم‌خونی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، وضعیت که سبب خستگی می‌شود و در حالت شدید، موجب تخریب شش/ریه و قلب می‌شود.

بر اساس این گزارش،‌ تقریباََ ۵۰۰ میلیون نفر که در جنوب آسیا زندگی می‌کنند در سال ۲۰۲۱ میلادی دچار سو‌ء تغذیه شدند و در ‌آن سال، بیش از یک میلیارد نفر با عدم مصوونیت غذایی متوسطه و یا شدید بودند.

در این گزارش آمده است که کمبود مواد غذایی در سایر کشور‌ها نیز افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، کمبود مواد غذایی در سایر کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ به ۲۹ در صد رسید، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۲۱ در صد بود.

شیوع بیماری کووید-۱۹ یکی از عوامل عمده‌ای این وضعیت می‌باشد، زیرا شماری زیادی مردم وظایف‌شان را از دست دادند. علاوه بر آن،‌ تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین نیز موجب افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و کود کیمیایی در جهان شد. بر اساس این گزارش‌، همهٔ این عوامل موجب شده تا میلیون‌ها انسان به رژیم غذایی مناسب دسترسی پیدا نکنند.

در این گزارش‌ آمده است که پیشرفت‌ها برای کاهش گرسنگی و سوءتغذیه برای سال‌های متمادی متوقف شد و سپس به عقب برگشت، یعنی فقر افزایش یافت، زیرا شماری زیادی مردم منابع مواد غذایی شان را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، کشور‌های حوزهٔ آسیا از جمله شرق آسیا، جنوب شرق آسیا و به صورت کل‌، کشور‌های حوزه‌ اقیانوس آرام سالانه نزدیک به دو تریلیون دلار مواد غذایی وارد می کنند. افزایش قیمت کالاهای عمده مانند برنج، گندم و روغن بیشترین ضربه را به فقرا وارد کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که این کشور‌ها تنها با کمبود مواد غذایی مواجه نیستند، بلکه با کمبود کود کیمیایی، مواد سوخت و مشکلات مالی نیز مواجه اند.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین ضربه‌ٔ محکم بر این کشور‌های وارد کرده، زیرا اکثر این کشور‌ها وابسته به گندم، روغن و کود کیمیایی در منطقه بودند.

بر اساس این گزارش، تقریباََ دو میلیارد نفر که تقریباََ ۴۵ در صد نفوس آسیا را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند رژیم غذایی سالم به دست‌ بیاورند.

در این گزارش تاکید شده است که رژیم غذایی ناسالم و غذای ناکافی به نوبه‌ٔ خود سلامت و بهره وری آینده را به خطر می اندازد، زیرا چنین وضعیت بیشتر کودکان را معرض به امراض قرار می‌دهد.

در این گزارش آمده است که ۲۵ در صد کودکان در کشور‌های آسیایی واقع در حوزهٔ اقیانوس به رژیم غذایی سالم دسترسی ندارند و این وضعیت موجب می‌شود که آنان از کوتاهی قد رنج ببرند و به بیماری‌ها معروض شوند.

XS
SM
MD
LG