لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: اسراییل همچنان با تهدید حملات ایران و گروه‌های نیابتی آن مواجه است


ایالات متحده روز دوشنبه ۲۶ جون (پنجم سنبله)‌ گفت اسراییل هنوز هم با تهدید حملات ایران و گروه‌های نیابتی آن کشور مواجه است.

این اظهارات مقامات ایالات متحده پس از آن بیان شد که حزب‌الله لبنان در واکنش به کشته شدن فواد شکر، یکی از فرماندهان آن گروه، با صد‌ها راکت و طیاره‌های بی سرنشین به سمت اسراییل حمله کرد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، با اشاره به اظهارات مقامات ایران و گروه‌های نیابتی آن گفت:‌ ''ما به ارزیابی این موضوع همچنان ادامه می دهیم که خطر حمله وجود دارد، و ما... برای دفاع از اسراییل و همچنین در صورت حمله بر نیروهای ما،‌ در وضعیت خوبی قرار داریم.''

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران، به همتای ایتالیایی خود گفته است که پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران ''حتمی، دقیق و حساب‌ شده خواهد بود.''

وزارت خارجهٔ ایران روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای از قول عراقچی گفت: ''برخلاف رژیم صهیونیستی (حکومت اسراییل) جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش تنش نیست، اگرچه از آن هراسی ندارد.

حکومت ایران، اسراییل را مقصر ترور اسماعیل هنیه قلمداد کرده است، اما اسراییل دست داشتن در این ترور را نه تایید و نه رد کرده است.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه،‌ رهبر سیاسی گروه حماس در تهران، و کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله در حملۀ اسراییل در بیروت، پایتخت لبنان، خطر گسترش درگیری میان اسراییل، ایران، و نیروهای نیابتی آن در منطقه افزایش یافته است.

این اظهارات عراقچی یک روز پس از آن بیان شد که حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان روز یکشنبه گفت که این گروه تاثیر حملات راکتی بر اهداف نظامی اسراییل را بررسی کرده و از احتمال حملات بیشتر هشدار داد.

فواد شکر پس از آن به تاریخ ۳۰ جولای در حملات هوایی اسراییل در نزدیکی بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد که در حملهٔ راکتی بر مجدل شمس واقع در بلندی‌های گولان که زیر کنترول اسراییل است، ۱۲ کودک و نوجوان در یک میدان فوتبال کشته شدند. اسراییل این حمله را به حزب‌الله لبنان نسبت داده، ادعای که از سوی این گروه رد شده است.

در همین حال، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل،‌ گفته است که نظامیان اسراییلی با حملهٔ غافلگیرانه ضربهٔ شدید به حزب‌الله لبنان زده است. او هشدار داد: "به هرکسی را که به ما آسیب برساند،‌ آسیب خواهیم رساند."

نتنیاهو روز یکشنبه در جلسهٔ کابینهٔ اسراییل گفت که نظامیان اسراییلی "هزاران راکت کوتاه‌برد [حزب‌الله] را که هدف آن آسیب رساندن به غیرنظامیان و نیروهای مان بود" از بین بردند. او گفت که طیاره‌های بی‌سرنشین حزب‌الله که بر اهداف استراتیژیک در اسراییل پرتاب شده بود، رهگیری و تخریب شده اند.

نظامیان اسراییلی گفته اند که با انجام موجی از حملات هوایی بر مواضع گروه حزب‌الله در جنوب لبنان، تحرکات آن گروه برای انجام حملات گسترده بر اسراییل مهار شده است. این حملات سبب کشته شدن سه نفر در لبنان شده،‌ اما هیچ گونه تلفاتی از جانب اسراییل گزارش نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG