لینک های دسترسی

Breaking News

بم‌افگن‌‌های امریکایی برای شرکت در تمرینات ناتو وارد سویدن شد


برای نخستین بار در تاریخ معاصر، بم‌افگن‌های امریکایی برای شرکت در تمرینات نظامی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به سویدن رسید.

سویدن که سال گذشته خواستار پیوستن به ناتو شد، اوایل ماه روان اعلام کرد که حتا پیش از کسب عضویت این پیمان نظامی، آمادۀ میزبانی از نیروها و تجهیزات ناتو در خاک خود است.

دو طیارۀ بم افگن بی-۱بی لانسر امریکایی اکنون در میدان هوایی لولیا کالاکس سویدن مستقر شده است.

لویس لیوین، سخنگوی قوای هوایی سویدن گفت: "ما یک مشق و تمرین مشترک نظامی را انجام می‌دهیم که در آن قوای هوایی و زمینی با به کار گیری بم افگن‌ها شرکت دارند."

لیوین نگفت که این تمرینات نظامی چه زمانی خاتمه خواهد یافت.

قوای نظامی سویدن با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "برای نخستین بار در تاریخ معاصر طیاره‌های بم افگن امریکایی در سویدن به زمین نشسته است. در جنین وضعیت سردرگم که منتظر عضویت ناتو استیم، داشتن شرکای قوی مهم است."

سویدن از جون ۲۰۲۲ به اینسو یکی از "دعوت شدگان" ناتو است، اما ترکیه و هنگری مانع عضویت این کشور در ناتو شده اند.

تنها کشورهایی که عضویت کامل ناتو را دارند، بر اساس ماده پنجم منشور ناتو از دفاع جمعی این پیمان مستفید می‌باشند. بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، حمله بر یک عضو این پیمان به مثابۀ حمله بر تمام اعضا تلقی می‌شود.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری سال گذشته، سویدن و فنلند برای عضویت در پیمان ناتو درخواست دادند. فنلند به تاریخ چهارم اپریل سال روان عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین کشور شامل در این پیمان شد، اما سویدن تا کنون قادر به کسب عضویت این پیمان نشده است.

اولف کریسترسن، صدر اعظم سویدن گفته است که حضور نیروها و تجهیزات ناتو در کشورش به مثابۀ بازدارندۀ هرگونه اقدام روسیه علیه این کشور عمل خواهد کرد.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

XS
SM
MD
LG