لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا تحریم‌های جدید را بر حماس وضع کردند


عکس آرشیف، شماری از جنگجویان حماس در غزه
عکس آرشیف، شماری از جنگجویان حماس در غزه

ایالات متحده امریکا و بریتانیا روز چهار شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲قوس) دور تازۀ تحریم‌ها را بر گروه حماس، به خاطر حملۀ اخیر آن گروه بر اسراییل وضع کردند.

وزارت مالیۀ ایالات متحده گفته است: "تحریم‌های جدید مقام‌های کلیدی حماس را هدف می‌گیرد که با نمایندگی از علایق این گروه در خارج و مدیریت مالی آن، اجندای خشونت‌بار آن گروه را تداوم می‌بخشند."

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، اسراییل در یک اقدام انتقامجویانه، حملات هوایی و زمینی، نوار غزه را که در محاصره قرار دارد، هدف قرار داده است.

مقامات صحت غزه گفته اند که در اثر حملات اسراییل تا حالا بیش از ۱۸۴۰۰ نفر فلسطینی کشته شده اند که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، مقامات صحی در غزه گفته اند که در نتیجهٔ حملات اسراییل نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند، اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

براین نلسن، معاون وزارت مالیۀ ایالات متحده در امور مبارزه با تروریزم و استخبارات مالی، گفت: "حماس به گونۀ گسترده بر شبکه‌هایی از مقام‌ها و گروه‌های وابسته همچنان اتکا کرده و از حوزه‌های قضایی به ظاهر مجاز برای کمپاین‌های جمع‌آوری پول و جریان دادن این درآمدهای غیرقانونی برای حمایت از فعالیت‌های نظامی خود در غزه استفاده می‌کند."

تحریم‌های جدید بیش از ده مقام و تسهیل کنندۀ حماس، به شمول اسماعیل برهوم را هدف قرار می‌دهد. مقام‌های امریکایی گفته اند که برهوم، مجری مالی حماس در منطقه است و پول‌های جمع آوری شده را به حساب‌های وزارت مالیۀ حماس سوق می‌دهد.

وزارت خارجۀ بریتانیا گفته است که محمد الزهار، یکی از بنیانگذاران حماس که در غزه مستقر است و علی برکه، مسوول روابط خارجی حماس که در لبنان مستقر است، از دیگر کسانی اند که هدف تحریم‌های جدید قرار گرفته اند.

برکه آشکارا از حملۀ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل دفاع کرده و گروگان‌گیری‌های این گروه را در جریان این حمله توجیه کرده است.

دیوید کامرون، وزیر خارجۀ بریتانیا گفته است: "حماس در غزه آینده ندارد. تحریم‌های امروز بر حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین سبب قطع دسترسی آنها به پول شده و این دو گروه را بیشتر از پیش منزوی خواهد کرد."

وزیر خارجۀ بریتانیا همچنین گفته است: "ما با شرکا کار خواهیم کرد تا به یک راه حل درازمدت دست یابیم تا باشد که اسراییلی‌ها و فلسطینیان در صلح زندگی کرده بتوانند."

از هفتم اکتوبر که حماس بر اسراییل حمله کرد، این چهارمین دور تحریم‌های ایالات متحده است که بر این گروه وضع می‌شود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با اشاره به تحریم‌های بریتانیا بر حماس در بیانیه‌ای گفته است: "ایالات متحده و متحدان و شرکای آن، به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم برای جلوگیری و بازداشتن فعالیت‌های تروریستی حماس، در تعهد شان برای برهم زدن شبکه‌های مالی حماس ثابت قدم اند."

گروه

XS
SM
MD
LG