لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: تقاضای سارنوال محکمۀ هاگ برای بازداشت رهبران اسراییل 'زننده' است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که تقاضا برای صدور حکم بازداشت رهبران اسراییل در پیوند با جنگ غزه "زننده" است.

بایدن روز دوشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) پس از درخواست سارنوال ارشد محکمه بین‌المللی جرایم مبنی بر صدور حکم بازداشت رهبران اسراییل و حماس گفت: "هر آنچه این سارنوال ممکن به آن اشاره کند، هیچ معادلی بین اسراییل و حماس وجود ندارد. ما همیشه در برابر تهدیدات امنیتی علیه اسراییل، در کنار آن کشور خواهیم بود."

کریم خان، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم (محکمۀ هاگ) روز دوشنبه گفت که در پیوند به جنگ جاری در غزه، خواستار صدور حکم بازداشت رهبران حماس به شمول یحیی السنوار، محمد الضیف، اسماعیل هنیه و رهبران اسراییل به شمول بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم و یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز این اقدام سارنوال محکمۀ هاگ را رد کرده و گفته است: "ما معادل‌سازی اسراییل را با حماس توسط سارنوال [محکمه هاگ] رد می‌کنیم. این شرم‌آور است. حماس یک سازمان ظالم تروریستی است که بدترین قتل‌عام یهودیان را از زمان هولوکاست انجام داد و هنوز هم ده‌ها انسان بی‌گناه، به شمول امریکایی‌ها، را گروگان گرفته است."

در بیانیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده است که رسیدگی به جنگ جاری در غزه در حیطۀ صلاحیت محکمۀ بین‌المللی جرایم نیست. در بیانیه آمده است که اسراییل با وصف آنکه عضویت محکمۀ بین‌المللی جرایم را ندارد، در تحقیقات این نهاد همکاری کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است: "اساساً، این تصمیم هیچ کمکی نمی‌کند و تلاش‌های جاری برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس را که منجر به رهایی گروگان‌ها و افزایش کمک‌های بشری می‌شود و از اهدافی است که ایالات متحده بی‌امان آن را دنبال می‌کند، ممکن به خطر بیاندازد."

کریم خان در بیانیه‌ای با اشاره به عملکرد اسراییل گفت: "تاثیرات به قحطی کشانیدن به عنوان ابزار جنگی، یکجا با دیگر حملات و مجازات جمعی غیرنظامیان غزه حاد، مشهود و به گونۀ گسترده شناسایی شده است...که شامل سوتغذیه، ضیاع مایعات، مشقت عمیق و افزایش مرگ و میر جمعیت فلسطینی، به شمول نوزادان، کودکان و زنان شده است."

سارنوال ارشد محکمۀ هاگ در پیوند به حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل گفت که "صحنه‌های ویرانگر این حملات و تاثیر عمیق جنایات غیر وجدانی مندرج در درخواست امروزی" را خود مشاهده کرده است. او گفت: "در صحبت با بازماندگان، شنیدم که چگونه عشق درون یک خانواده، عمیق‌ترین پیوندهای بین والدین و فرزند، از هم گسیختانده شد تا از طریق این ظلم سنجیده شده و نهایت بی‌عاطفگی، درد عمیق و غیرقابل درک را ایجاد کند. این اقدامات مستلزم حسابدهی است."

در واکنش، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، این اقدام سارنوال محکمۀ هاگ را "خشم با ابعاد تاریخی" خوانده است. او گفته است که محکمۀ هاگ، مقام‌های اسراییلی را به خاطر اینکه از خود در برابر حملات "رژیم‌ها و تروریستان نسل‌کش" دفاع کرده است، به این قضیه کشانده است.

صدر اعظم اسراییل گفت که برای نخستین بار یک کشور دموکراتیک که بر اساس قوانین جنگی برای بقای خود می‌جنگد، خود به ارتکاب جنایات جنگی متهم می‌شود. او با اشاره به اینکه اسراییل عضو محکمۀ بین‌المللی جرایم نیست، این اقدام این محکمه را "تلاش برای فلج کردن توانایی اسراییل برای دفاع از خویش" عنوان کرده است.

نتنیاهو گفت که حکومت و مردم اسراییل این اقدام محکمۀ هاگ را رد کرده و آن را تهدید جدی علیه "امنیت" و "موجودیت" خود می‌پندارند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.
پس از این حمله، نظامیان اسراییلی، غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ مقامات صحی در غزه، در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۰۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG