لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن از گزارش‌های مبنی بر استقرار نیروهای کوریای شمالی در روسیه ابراز نگرانی کرد


تاسیسات یورسکی روسیه که کوریای شمالی ادعا کرده است در آن نیروهای کوریای شمالی مستقر شده اند.
تاسیسات یورسکی روسیه که کوریای شمالی ادعا کرده است در آن نیروهای کوریای شمالی مستقر شده اند.

گزارش‌ها و شواهد رو به افزایش درباره گسترش همکاری‌های نظامی میان کوریای شمالی و روسیه، به‌همراه ادعاهایی درباره استقرار نیروهای کوریای شمالی در روسیه برای جنگ با اوکراین، بار دیگر موجب نگرانی واشنگتن شده است.

کوریای جنوبی روز جمعه ۱۸ اوکتوبر (۲۷ میزان) ادعا کرد که کوریای شمالی ۱۵۰۰ سرباز از نیروهای ویژه خود را در اوایل ماه جاری به ساحهٔ ولادی ستوک روسیه فرستاده و پلان دارد تا نیروهای بیشتری به روسیه بفرستد.

اداره استخبارات ملی کوریای جنوبی گفته است که نیروهای ویژه کوریای شمالی را با استفاده از نرم افزار تشخیص چهره هوش مصنوعی شناسایی کرده و این سربازان با یونیفرم، تجهیزات و کارت شناسایی روسی مجهز شده اند.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به صدای امریکا گفت: "ما نگران هستیم."

او گفت: "اگر درست باشد، [این] افزایش قابل توجهی در روابط دفاعی کوریای شمالی و روسیه است."

مقامات امریکایی و غربی ماه‌ها در مورد روابط نظامی رو به رشد بین مسکو و پیونگ یانگ هشدار داده اند.

در ماه می گذشته، ادارهٔ استخبارات دفاعی ایالات متحده عکس‌ها و تحلیل‌هایی را ارایه کردند که نشان می‌داد روسیه از میزایل‌های ساخت کوریای شمالی برای حمله به اهدافی در اوکراین، از جمله در حمله به خارکیف در اوایل سال جاری، استفاده کرده است.

در ماه جون، مقامات دفاعی ایالات متحده همچنین پیونگ یانگ را به ارسال بیش از یک هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات به روسیه متهم کردند که احتمالاً در ازای دریافت فناوری میزایل‌های زمین به هوا و میزایل‌های بالستیک بوده باشد.

ادارهٔ استخبارات ملی کوریای جنوبی گفته است که از اگست سال گذشته، کوریا شمالی بیش از ۱۳ هزار کانتینر گلولهٔ توپ، میزایل بالستیک و راکت‌های ضد تانک را به روسیه ارسال کرده است.

با این حال، استقرار نیروهای کوریای شمالی در روسیه خبری تازه‌ای به نظر می رسد.

مقامات کوریای جنوبی گفتند که تعداد کل نیروهای اعزامی به روسیه ممکن است در هفته‌ها و ماه‎های آینده افزایش یابد.

مقامات نظامی و استخباراتی ایالات متحده تاکنون ادعا کوریای جنوبی مبنی بر استقرار نیروهای کوریای شمالی در روسیه را مستقلانه تایید نکرده اند.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع ایالات متحده به صدای امریکا گفت: "ما به صورت روزانه با جمهوری کوریای جنوبی در هر دو سطح کاری و استراتیژیک کار می کنیم، اما جزییات گفتگوهای خود با آنها را منتشر نمی‌کنیم و در مورد مسایل استخباراتی اظهار نظر نمی کنیم."

نیروهای اضافی می‌توانند برای روسیه در میدان نبرد تفاوت ایجاد کنند، اما مقامات امریکایی استدلال می‌کنند که نیاز مسکو به نیروهای کوریای شمالی نشان دهنده درماندگی روسیه در جنگ است.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت: "چنین اقدامی همچنین نشان دهنده سطح جدیدی از درماندگی برای روسیه است، زیرا روسیه همچنان در میدان نبرد در جنگ وحشیانه خود علیه اوکراین تلفات قابل توجهی متحمل می‌شود."

مقامات امریکایی در اوایل اکتولذ تخمین زدند که نیروهای روسیه از زمان آغاز تهاجم مسکو به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ میلادی تا حالا کم از کم ۶۰۰ هزار کشته و زخمی داده است - آماری که از تعداد تلفات روسیه در هر درگیری از زمان جنگ جهانی دوم پیشی خواهد گرفت.

مقامات امریکایی می گویند که ماه‌های اخیر به ویژه برای روسیه پرهزینه بوده است.

یک مقام امریکایی روز جمعه به صدای امریکا گفت: "روسیه به طور میانگین روزانه بیش از ۱۲۰۰ تلفات داشته است."

این مقام گفت که به نظر می رسد استراتیژی روسیه در شرق اوکراین و به ویژه در کورسک شامل "قربانی کردن سربازانش در تلاش های ناامیدانه برای به دست آوردن قلمرو" است.

در همین حال مارک روته، منشی عمومی ناتو، در پاسخ به سوالی درباره یافته های کوریای جنوبی گفت: "در حال حاضر، موضع رسمی ما این است که نمی‌توانیم گزارش‌های مبنی بر اینکه سربازان کوریای شمالی در درگیری فعالانه سهیم استند، را تایید کنیم، اما ممکن است موضع ما تغییر کند."

روسیه پیشتر استفاده از نیروهای کوریای شمالی در جنگ را رد کرده بود و دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، این ادعاها را "یک خبر جعلی دیگر" توصیف کرد. رسانه دولتی کوریای شمالی درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG