لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ حملات اسراییل بر غزه؛ امریکا خواستار حفاظت از غیرنظامیان شد


در حالیکه حملات هوایی و زمینی اسراییل بر نوار غزه پس از پایان آتش‌بس هفت روزه با شدت تمام جریان دارد، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، از اسراییل خواست که در جنگ با حماس در غزه، از غیرنظامیان محافظت کند.

آستن روز شنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) گفت که در زمان جنگ در عراق و رهبری عملیات علیه گروه دولت اسلامی (داعش) "یک یا دو چیز در مورد جنگ شهری" آموخته است.

او گفت: "داعش مانند حماس عمیقاً در مناطق شهری مستقر بود و ایتلاف بین المللی علیه داعش برای محافظت از غیرنظامیان و ایجاد دهلیزهای بشردوستانه، حتا در سخت‌ترین نبردها، تلاش می‌کرد."

وزیر دفاع امریکا افزود: "در این نوع نبرد، مرکز ثقل جمعیت غیرنظامی است و اگر آنها را به آغوش دشمن برانید، پیروزی تکتیکی را با شکست استراتیژیک جایگزین می‌کنید."

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس قرار دارد گفته است که در بمباردمان نیروهای اسراییلی پس از آتش‌بس هفت روزه کم از کم از ۲۴۰ فلسطینی کشته شده اند.

این وزارت گفته است که از آغاز درگیری با اسراییل در هفتم اکتوبر بیش از ۱۵۵۰۰ فلسطینی که بیش از ۷۰ در صد آن زنان و کودکان اند کشته شده اند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقامات اسراییلی افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده نیز در یک کنفرانس خبری در حاشیهٔ نشست مبارزه با تغییرات اقلیمی در دوبی گفت که اسراییل حق مشروع برای انجام عملیات نظامی در غزه دارد، اما افزود که در این جنگ تعداد زیادی از فلسطینی‌ها کشته می‌شوند و از اسراییل خواست تا اقدامات بیشتری را برای حفاظت از غیرنظامیان اتخاذ کند.

حدود دو میلیون فلسطینی که تقریباً کل جمعیت غزه می‌شود، اکنون در نیمهٔ جنوبی این منطقه جمع شده اند. اسراییل روز شنبه اهدافی را در بخش‌های جنوبی نیز مورد حمله قرار داد و دستور تخلیه غیرنظامیان از محله‌های بیشتری را صادر کرد.

اسراییل قبل از آغاز حملات هوایی و توپخانه‌ای به محلهٔ خان یونس، به ساکنان آن هشدار داده بود تا به مناطق امن بروند. اعلامیه‌هایی که از طیاره‌های اسراییلی در نواحی شرقی شهر جنوبی خان یونس ریخته شد به ساکنان چهار ساحهٔ شهر دستور تخلیه به سمت جنوب داده شد.

در اعلامیه‌ها که به زبان عربی نوشته شده، آمده است: "شما باید فوراً ساحات زندگی خود را تخلیه کنید و به پناهگاه‌های رفح بروید. خان یونس یک منطقه جنگی خطرناک است. به شما هشدار داده شده است."

اردوی اسراییل می‌گوید که طی ۲۴ ساعت گذشته حملات هوایی علیه بیش از ۴۰۰ هدف حماس در سراسر نوار غزه انجام داده است و در این ارتباط، جت‌های جنگی این کشور بیش از ۵۰ هدف را در خان‌یونس در حملات "گسترده" آماج قرار دادند.

در همین حال در حالی که مذاکرات تمدید آتش‌بس در جنگ نزدیک به دو ماهه بین اسراییل و حماس، بی نتیجه مانده است، مقامات امنیتی مصر و هلال احمر از ورود اولین کاروان موتر‌های کمک‌های بین‌المللی از طریق گذرگاه رفح به غزه خبر دادند.

قطر که نقش میانجی اصلی را ایفا کرده است، گفت که مذاکرات با اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها برای تمدید آتش‌بس ادامه دارد، اما بمباران مجدد اسراییل به غزه، مسایل را پیچیده کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG