لینک های دسترسی

Breaking News

بغداد و واشنگتن در مورد خروج قوای به رهبری امریکا از عراق به تفاهم رسیدند - منابع


نیروهای امریکایی مستقر در عراق
نیروهای امریکایی مستقر در عراق

به گفته چندین منبع آگاه، ایالات متحده و عراق در مورد طرح‌های برای تعیین جدول زمانی خروج تدریجی نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده از عراق به تفاهم رسیده اند.

به گفته این منابع، این طرح که به طور کلی روی آن توافق وجود دارد، مستلزم تصویب نهایی از سوی واشنگتن و بغداد است. براساس این طرح، صدها نیروی ایتلاف تا سپتمبر ۲۰۲۵ و بقیه تا پایان سال ۲۰۲۶ از این کشور خارج خواهند شد.

یک مقام ارشد امریکایی گفت: "ما توافق کرده ایم، اکنون فقط سوال این است که چه زمانی آن را اعلام کنیم."

به گفته این منابع، اعلام رسمی ابتدا هفته‌ها پیش برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل تشدید تنش های منطقه‌ای مربوط به جنگ اسراییل در غزه و برای روشن کردن برخی جزییات باقی مانده، به تعویق افتاد.

این منابع که شامل پنج مقام امریکایی، دو مقام از کشورهای دیگر ایتلاف و سه مقام عراقی می‌شوند. آنان که نخواستند نام‌‌ شان فاش شود، گفتند که این جزییات این توافق ممکن است در ماه جاری اعلام شود.

فرهاد علاالدین، مشاور صدراعظم عراق در امور خارجی، گفت که مذاکرات فنی با واشنگتن درباره خروج نیروهای ایتلاف به پایان رسیده است، اما در مورد جزییات این طرح اظهار نظر نکرد.

او گفت: "ما اکنون در آستانه انتقال روابط بین عراق و اعضای ایتلاف بین‌المللی به سطح جدیدی با تمرکز بر روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هستیم."

ایالات متحده و عراق همچنین به دنبال یک توافق جدیدی استند تا بر حسب آن برخی از نیروهای امریکایی بتوانند پس از خروج نیروهای ایتلاف برای مشورت در این کشور باقی بمانند.

دور نخست این گفتگو‌ها به تاریخ ۲۷ جنوری آغاز شد، اما سه روز پس از آن متوقف شد که سه نظامی امریکایی توسط تندروان تحت حمایت ایران، در اردن کشته شدند.

کشته شدن این نیروها موجب شد تا ایالات متحده بیش از ۱۱۰ حمله را بر تندروان تحت حمایت ایران را در عراق، سوریه و یمن انجام بدهد.

ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد تا بر ضد گروه دولت اسلامی (داعش) بجنگد. در آن سال، داعش نزدیک به یک-سوم قلمرو عراق و بخش‌هایی از سوریه را در کنترول داشت.

امریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز دیگر در سوریه دارد. این نیروها بخشی از ایتلاف اند که ماموریت آنان مشوره‌‌ دهی و کمک به نیروهای محلی عراق و سوریه است تا از ظهور مجدد داعش در این کشور جلوگیری شود.

نیرو‌های ایالات متحده به خواست عراق در بغداد مستقر شدند، اما نیروهایی که در سوریه هستند، در ساحاتی مستقر اند که از کنترول حکومت سوریه بیرون است.

گروه

XS
SM
MD
LG