لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده و ۱۴ کشور برای تقویت زنجیرهٔ تامیناتی جهان توافق کردند


وزارت تجارت ایالات متحده، روز شنبه ۲۷ می (ششم جوزا) اعلام کرد که وزیران ۱۴ کشور در مذاکرات چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام به رهبری امریکا، برای افزایش مصوونیت و انعطاف‌پذیری زنجیره‌های تامیناتی به توافق رسیدند که نخستین نتایج ملموس مذاکرات یک سال گذشته می‌باشد.

این توافقنامه یک کانال ارتباطی اضطراری را بین این کشورها ایجاد می‌کند تا در صورت بروز اختلال در زنجیره تامیناتی، همکاری نزدیک‌تر در زمان بحران و بهبود سریع‌تر را ممکن سازد.

جینا ریموندو، وزیر تجارت ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که "نخستین توافقنامه در نوع خود" از کشورها می‌خواهد تا شورایی را برای هماهنگی فعالیت‌های زنجیرهء تامیناتی و یک "شبکه واکنش به بحران" تشکیل دهند تا به کشورهای چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام، در مورد اختلالات احتمالی عرضه، هشدار دهند.

ریموندو به کمبود نیمه هادی‌ها در طول همه گیری کووید۱۹ اشاره کرد که تولید موترها را در امریکا تعطیل و هزاران کارگر را بیکار کرد.

وزیر تجارت امریکا گفت: "می‌توانم به شما بگویم که دوست داشتم آن شبکه واکنش به بحران را در طول همه‌گیری کووید۱۹ می‌داشتیم. حتماً به ما کمک می‌کرد تا مشاغل امریکایی را حفظ کنیم و زنجیره‌های تامیناتی را در حرکت نگه داریم."

توافقنامه زنجیره تامیناتی همچنین شامل یک هیات مشورتی جدید برای حقوق کارگران است که هدف آن افزایش معیارات کار در زنجیره‌های تامیناتی می‌باشد و متشکل از نمایندگان حکومت، کارگران و کارفرمایان است.

مذاکرات روی زنجیره‌های تامیناتی یکی از چهار رکن مذاکرات بین ۱۴ کشور چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام بوده که نشان‌دهندهٔ ابتکار اقتصادی ادارهٔ بایدن در آسیا، تا حدی به هدف ارایه جایگزینی برای روابط نزدیکتر با چین است.

چین بخشی از گفتگوهای چارچوب اقتصادی هند و اوقیانوس آرام نیست، اما در مذاکرات هفتهٔ گذشته در ایالات متحده شرکت کرده بود. این نشست روز جمعه با تعهد برای تجارت فراگیرتر بدون بیانیهٔ مشترک به پایان رسید.

سه رکن دیگر این مذاکرات تجارت، انتقال اقلیمی و مسایل مربوط به نیروی کار است که موضوعات پیچیده هستند و انتظار می‌رود مذاکرات در مورد آنها بیشتر طول بکشد، اما مقامات ایالات متحده در نظر دارند تا زمان نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) در ماه نومبر به نتایج بیشتری دست یابند.

XS
SM
MD
LG