لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا جزییات مساعدت جدید نظامی به اسراییل را اعلام می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که در پی حملهٔ حماس بر اسراییل، واشنگتن مساعدت‌های جدید نظامی را به اسراییل اعلام می‌کند.

بلینکن روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) به شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: "ما درخواست‌های مشخصی را که اسراییل ارایه کرده است مرور می‌کنیم. فکر کنم که تا اواخر امروز جزییات بیشتر در این مورد خواهید شنید."

او گفت: "رهنمود رییس جمهور بایدن این بود که اطمینان حاصل شود که هرآنچه را لازم باشد به اسراییل فراهم کنیم، تا در این برهه به حملات حماس رسیدگی شود."

گروه حماس روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) حملهٔ غافلگیرانه‌ای را علیه اسراییل آغاز کرد. این گروه هزاران راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده و جنگجویان این گروه از طریق خشکه و آب وارد خاک اسراییل شدند.

وزارت صحت اسراییل گفته است که در اثر حملات گروه حماس، کم از کم ۶۰۰ اسراییلی کشته و بیش از ۲۰۰۰ اسراییلی دیگر زخمی شده اند. مقامات گفته اند که وضعیت صحی ۲۰۰ نفر از زخمی شدگان وخیم است. مقام‌های اسراییلی همچنان گفته اند که جنگجویان حماس بیش از ۱۰۰ اسراییلی را گروگان گرفته اند.

در حملات اسراییل بر غزه که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، مواضع و تاسیسات حماس را هدف گرفته است، بر اساس آمار مقام‌های فلسطینی، کم از کم ۳۷۰ نفر کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

انتونی بلینکن گفت که گزارش‌هایی از کشته شدن و ناپدید شدن امریکایی‌ها در جریان حملهٔ حماس بر اسراییل، مواصلت کرده است، اما مشخص نکرد که چه تعداد امریکایی کشته و چه تعداد ناپدید اند.

ایالات متحده ضمن محکوم کردن و تروریستی خواندن حملهٔ حماس بر اسراییل تعهد کرده است که ابزار‌ مناسب را در اختیار اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم آن کشور در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، این حمله را "یک تراژیدی وحشتناک در سطح بشر" توصیف کرد و در یک سخنرانی تلویزیونی از قصر سفید گفت: "به او (بنیامین نتنیاهو) گفتم که ایالات متحده در مقابل این حملات تروریستی در کنار مردم اسراییل قاطعانه می‌ایستد. اسراییل حق دفاع از خود و مردمش را دارد."

رییس جمهور ایالات متحده گفت: "در ادارهٔ من، حمایت از امنیت اسراییل محکم و تزلزل ناپذیر است. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها کمک مورد نیاز شهروندان خود را داشته باشند و بتوانند به دفاع از خود ادامه دهند."

در تهیه این مطلب از گزارش‌‌های خبرگزاری‌ فرانس‌پرس و سی‌ان‌ان استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG