لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکایی گزارش ملل متحد در مورد رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان را تایید نمی‌کنند


شماری از مقامات امریکایی گزارش ملل متحد در مورد افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مانند شبکهٔ القاعده و دولت اسلامی (داعش) در افغانستان را تایید نکرده و گفته اند که هیچ گونه شواهدی را مشاهده نکرده اند که این یافته‌های ملل متحد را حمایت کند.

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر‌اش گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

اما یک مقام امریکایی به شریط افشا نشدن نامش به صدای امریکا گفت که این معلومات در بخش‌های مختلف "با تحلیل‌های جامعهٔ استخباراتی ما مطابقت ندارد".

در این گزارش ملل متحد همچنان گفته شده است که القاعده و داعش در ولایات مختلف افغانستان کمپ‌های آموزشی نیز ایجاد کرده اند.

بر اساس ارزیابی‌های ملل متحد ۳۰ تا ۶۰ مقام بلند پایهٔ سازمان القاعده در ولایات قندهار، هلمند، کنر و کابل و در مجموع حدود ۴۰۰ جنگجوی این گروه و ۱۶۰۰ اعضای خانواده‌های آنان در کمپ‌های مختلف آموزشی در افغانستان حضور دارند.

به همین گونه، بر اساس معلومات ملل متحد، شاخهٔ خراسان داعش ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عضو در افغانستان داشته و در حد اقل ۱۳ ولایت افغانستان کمپ‌ها و پناهگاه‌ها دارند.

یک مقام ارشد امریکایی در این مورد صریحتر صحبت کرده به صدای امریکا گفت که "تخمین‌ها در مورد شمار اعضای القاعده و داعش در گزارش ملل متحد در مقایسه با معلومات جامعهٔ استخبارات امریکا و تخمین‌های شرکا و متحدین ما" بی نظم و پراکنده است.

این مقام ارشد امریکایی همچنان گفت که بر اساس ارزیابی‌های استخباراتی ایالات متحده، کمتر از ۱۲ عضو عمدهٔ القاعده در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و پس از آن که امریکا ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را در کابل کشت، هیچ رهبر عمدهٔ این سازمان در افغانستان حضور ندارد.

او گفت که القاعده حضوراش را پس از بیرون شدن امریکا در اگست ۲۰۲۱ در افغانستان احیا نکرده است و به نظر نمی‌رسد که این سازمان در افغانستان کمپ‌های آموزشی ایجاد کرده باشد.

ایالات متحده همچنان معلومات استخباراتی توسط برخی از اعضای ملل متحد در مورد اینکه سیف العدل، رهبر القاعده، پایگاهش در ایران را ترک کرده و در سال ۲۰۲۲ از افغانستان دیدار کرده بود، رد کرده است. حد اقل یک عضو ملل متحد گفته است که العدل در حال حاضر در افغانستان مستقر است.

به همین گونه این مقام امریکایی گفته است که شاخهٔ خراسان داعش در طول دو سال گذشته نتوانسته‌ است هدف‌اش که حمله بر ایالات متحده است را بر آورده کند. این مقام افزوده است که فشار طالبان یکی از دلایل این پس‌مانی داعش بوده است.

یک منبع دیگر به صدای امریکا گفت که به نظر می‌رسد برخی از اختلاف نظر‌ها میان ادارات امریکایی وجود داشته باشد، زیر ارزیابی برخی از ادارات امریکایی با یافته‌های ملل متحد مطابقت دارد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در ماه فبروری هشدار داده بود که اگر طالبان بر تعهدات خویش مبنی بر مبارزه علیه القاعده در افغانستان عمل نکند، امریکا توانایی آنرا دارد تا دست به کار شود.

ند پرایس در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت که طالبان به گونهٔ خصوصی و علنی تعهد کرده اند که اجازه نخواهند داد از قلمرو افغانستان منحیث پناهگاه امن برای آنانی استفاده شود که علیه ایالات متحده توطیه خواهند کرد.

او افزود: "اگر طالبان نتوانند یا مایل نباشند به تعهداتی که کرده اند جامهٔ عمل بپوشانند، ما آماده‌ایم، مایل استیم و توانایی آن را داریم که خود اقدام کنیم."

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، نیز روز گذشته به صدای امریکا گفت که القاعده اکنون در افغانستان در حال انسجام مجدد است تا بتواند در خارج از افغانستان دوباره با تروریزم بین‌المللی تعامل کند.

این در حالی است که مقامات غربی و پژوهشگران گزارش‌های ملل متحد را منبع معتبر معلومات می‌پندارند، به ویژه به دلیل این که دیدگاه کشورهای مختلف در آن شامل است.

ایدموند فیتون براون، یک مقام پیشین مبارزه با تروریزم ملل متحد، به صدای امریکا گفت که "تیم نظارت ملل متحد معلوماتی را نشر می‌کند که در مورد آن به اندازهٔ کافی اعتماد داشته باشد و گزارش‌های آن از روند ویرایشی سختگیرانه می‌گذرد".

در گزارش ملل متحد همچنان آمده است که طالبان با گروه‌های تروریستی روابط نزدیک دارد. اما حکومت طالبان آنرا رد کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در یک بیانیه گزارش تیم حمایت تحلیلی و نظارت بر تعزیرات شورای امنیت ملل متحد را تقبیح کرده و آنرا "غیر متوازن" و "دور از واقعیت" خواند.

مجاهد همچنان گفته است که گروه طالبان اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG