لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا با پیشنهاد قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس میان حماس واسراییل شد 


لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در ملل متحد
لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در ملل متحد

ایالات متحده مسودۀ یک قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ملل متحد پیشنهاد کرده و خواهان آتش‌بس موقت جنگ حماس-اسراییل شده و مخالفت خود را با عملیات نظامی اسراییل در شهر رفح اظهار کرده است.

خبرگزاری رویترز که متن این مسوده را مشاهده کرده، گزارش داده است که در آن، چیزی بازتاب یافته که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان صحبت با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، بیان کرده بود. بایدن گفته است که تلاش می‌کند شورای امنیت حمایت‌اش را از یک آتش‌بس موقت در غزه "در اسرع وقت عملی" برجسته سازد.

بر اساس این مسوده، تمامی گروگانان اسراییل رها و موانع فرا راه معاونت‌های بشری به غزه برداشته خواهد شد.

با آنهم، یک مقام بلند پایۀ قصر سفید به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش گفت که ایالات متحده نمی‌خواهد با عجله این مسوده را به رای گیری بگذارد و می‌خواهد مهلتی برای مذاکره در این خصوص فراهم شود.

برای این که یک قطعنامه در شورای امنیت ملل متحد تصویب شود، به نه رای موافق نیاز دارد، آنهم در صورتی که هیچ یک از اعضای دایم این شورا - ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین - آنرا ویتو نکند.

این در حالی است که ایالات متحده گفته است پیشنهاد آتش‌بس فوری میان حماس-اسراییل را که الجزایر در شورای امنیت به رایگیری می‌گذارد، ویتو خواهد کرد. قرار است این پیشنهاد امروز به رای گیری گذاشته شود.

پیش از این، لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که ایالات متحده از ماه‌ها به اینسو بر یک راه حل پایدار برای تنش غزه کار می‌کند که سبب "آرامش فوری و پایدار" شش هفته‌ای در غزه خواهد شد. او افزود که با استفاده از آن برای تامین صلح پایدار گام برداشته خواهد شد.

گرینفیلد گفته بود که در این طرح اسراییل، مصر و دیگران دخیل اند و این بهترین فرصت برای رهایی گروگانان و توقف دراز مدت جنگ و جریان مواد غذایی، آب، نفت، دوا و سایر اقلام ضروری به غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد.

بر اساس متن مسودۀ پیشنهاد شدۀ ایالات متحده، با در نظر داشت وضعیت کنونی، عملیات عمدۀ زمینی اسراییل بر رفح، منتج به صدمۀ بیشتر به غیرنظامیان و بیجا شدن بیشتر آنان خواهد شد.

با وجود مخالفت‌ها و فشارهای بین‌المللی، صدر اعظم اسراییل گفته است که می‌خواهد بر شهر مزدحم رفح یورش ببرد، جاییکه بیش از یک میلیون فلسطینی بیجا شده از غزه پناه برده اند.

ملل متحد هشدار داده است که عملیات نظامی در رفح منجربه کشتار غیرنظامیان خواهد شد.

در مسودۀ قطعنامۀ ایالات متحده آمده است که این اقدام اسراییل پیامدهای جدی بر صلح و امنیت منطقه خواهد داشت.

واشنگتن تا اکنون در مقابل هرگونه اقدام ملل متحد از اسراییل حفاظت کرده و تا اکنون دو قطعنامۀ شورای امنیت را ویتو کرده است.

اما از هفتم اکتوبر به اینسو، زمانی که حماس بر اسراییل حمله کرد، این دومین بار است که ایالات متحده قطعنامه‌ای را پیشنهاد می‌کند. مسودۀ قطعنامۀ نخست امریکا را روسیه و چین در اواخر ماه اکتوبر ویتو کرده بودند.

این قطعنامه همچنان تقاضای شماری از وزرای حکومت اسراییل را تقبیح کرده است که از شهرک نشینان اسراییلی خواسته اند به غزه کوچ کنند. در متن این مسوده آمده است که هر گونه تغییر جغرافیایی در غزه که در مخالفت با قوانین بین المللی قرار داشته باشد، رد می‌شود.

ریچارد گان، رییس گروه بین المللی بحران گفت که اسراییل در مورد مسودۀ قطعنامۀ ایالات متحده نگران است.

او افزود که این پیشنهاد ایالات متحده به معنی "فیر هشدار" به نتنیاهو است، به این معنی که اسراییل نمی‌تواند برای همیش بر حفاظت دپلوماتیک امریکا اتکا کند.

نمایندگی اسراییل در ملل متحد تا اکنون در این مورد واکنش نشان نداده است.

مقامات اسراییلی گفته اند که در حملۀ هفتم اکتوبر حماس ۱۱۴۰ نفر در اسراییل کشته شدند که بیشتر شان غیرنظامیان بودند. مقامات صحی در غزه گفته اند که شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل به بیش از ۲۹ هزار نفر رسیده است که اکثریت آنان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG