لینک های دسترسی

Breaking News

وحید حقانیان که درج فهرست تعزیرات امریکا قرار دارد، برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد


وحید حقانیان، یکی از همکاران نزدیک علی خامنه‌ای، رهبری ایران پنداشته می‌شود
وحید حقانیان، یکی از همکاران نزدیک علی خامنه‌ای، رهبری ایران پنداشته می‌شود

رسانه های دولتی ایران روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) گزارش دادند که وحید حقانیان، یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران که زیر تعزیرات ایالات متحده قرار دارد،‌ روز شنبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد.

حقانیان که از همکاران نزدیک علی خامنه‌ای، رهبر ایران به شمار می‌رود، پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت که ''تجربه ۴۵ ساله خدمت در ریاست‌جمهوری و دفتر رهبری''، وی را واجد شرایط رقابت در انتخابات ریاست جمهور ایران می‌سازد .

وزارت مالیه ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ میلادی، حقانیان را به عنوان یکی از نه نفر در ''حلقه درونی خامنه‌ای'' مسوول پیشبرد سرکوب مخالفان در داخل و خارج ایران معرفی کرد و درج فهرست تعزیرات کرد. ایران گفته است که بسیاری از تعزیرات اعمال شده ایالات متحده بر مبنای اتهامات بی‌ اساس صورت گرفته است.

یک روز پیش از این، علی لاریجانی،‌ رییس پیشین پارلمان و از محافظه‌کاران برجسته و عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی ایران،‌ از جمله نامزدهای ثبت نام روز جمعه بودند.

یک مقام انتخابات ایران روز شنبه به خبرنگاران گفت که از آغاز روند ثبت نام برای رقابت در انتخابات ۲۸ جون که روز پنجشنبه آغاز شد و تا حالا ۱۲ نفر خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

شورای نگهبان ایران قرار است به تاریخ ۱۱ جون فهرست افراد واجد شرایط انتخابات ریاست جمهور آن کشور را نشر کند.

مرگ ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران که زمانی به عنوان جانشین احتمالی علی خامنه‌ای و تصمیم‌گیرنده نهایی ایران شناخته می‌شد، رقابتی را در میان سیاستمداران تندرو برای تاثیرگذاری بر انتخاب رهبر بعدی ایران به راه انداخته است.

شورای نگهبان پس از مهلت ثبت نام پنج روزه، نامزدهای ریاست جمهوری را بررسی خواهد کرد. سیاستمداران میانه رو این شورای ۱۲ عضوی را به رد صلاحیت رقبای نامزدان تندرو متهم می‌کنند که احتمالا در رقابت انتخابات ریاست جمهوری آن کشور پیشتاز شوند.

مشارکت رای دهندگان در انتخابات مشکلات متعدد مواجه است، زیرا رای دهندگان از یکسو با انتخاب محدود مواجه‌اند و از سوی دیگر نارضایتی مردم در مورد طیف وسیعی از بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی پس از کشته‌شدن رییسی مجبور شد انتخابات زودهنگام را به تاریخ ۲۸ جون برگزار می‌کند.

دو انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ خورشیدی و پیش از آن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ خورشیدی با تحریم گسترده مردم ایران روبرو شد.

گروه

XS
SM
MD
LG