لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: همه جناح ها بجز طالبان آماده صلح اند


واشنگتن می گوید که در حال حاضر همه جناح های درگیر جنگ در افغانستان بجز گروه طالبان آماده صلح اند.

جان سولیوان، معاون وزیر خارجه ایالات متحده گفت که حملات اخیر گروه طالبان بر "غیر نظامیان بی گناه" نشان داد که طالبان آماده نیستند تا با یک "حسن نیت" با حکومت افغانستان وارد مذاکرات صلح شوند.

آقای سولیوان که به تاریخ 10 دلو به خاطر ملاقات با مقام های افغان به کابل سفر کرده بود، روز پنجشنبه در مورد نتایج این سفرش در مقر وزارت خارجه امریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت که رهبری حکومت افغانستان تصریح کرده است که با وجود "رویداد های غم انگیز" اخیر شرایط لازم را برای کشاندن گروه طالبان به میز مذاکره مساعد خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه امریکا افزود که کشورش از تلاش های کابل برای آوردن صلح در افغانستان قدردانی می کند و اضافه کرد که هر گونه تلاش برای مصالحه با طالبان باید با رهبری و مالکیت افغان ها باشد.

معاون وزیر خارجه امریکا افزود که استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان روی افزایش فشار های نظامی، اقتصادی و سیاسی بر طالبان تمرکز دارد تا از این طریق طالبان مجبور شوند به مذاکره رو بیاورند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه در واکنش به حملات اخیر گروه طالبان در کابل که جان صد ها غیر نظامی را گرفت، گفت که امریکا با طالبان مذاکره نخواهد کرد.

اما جان سولیوان، معاون وزارت خارجه امریکا در پیوند به این واکنش رئیس جمهور ترمپ گفت که در استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان کدام ضرب الاجل و یا جدول زمانی برای آغاز مذاکرات با طالبان وجود ندارد و آغاز این مذاکرات وابسته به شرایط است.

آقای سولیوان افزود که هدف اظهارات دونالد ترمپ در مورد عدم مذاکره با طالبان این بود که این گروه با تشدید حملات در دو هفته اخیر نشان داد که آماده هیچ نوع مذاکره نمی باشد.

جان سولیوان همچنین گفت که در ملاقات با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان روی همکاری های امنیتی بین کابل و واشنگتن نیز بحث شد و هیئت امریکایی بر برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری "به موقع، معتبر و همه شمول" تاکید ورزید.

معاون وزیر خارجه امریکا گفت که استراتیژی جدید واشنگتن در قبال افغانستان یک استراتیژی منطقه یی بوده که در آن پاکستان نیز شامل است.

جان سولیوان اضافه کرد که او در ملاقات با رهبران افغانستان روی نیاز بر ادامه گفتگو ها بین کابل و اسلام آباد تاکید کرد.

قابل ذکر است که یک روز پس از ملاقات معاون وزیر خارجه امریکا با مقام های افغان، ویس احمد برمک، وزیر داخله و محمد معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان برای یک سفر یک روزه به اسلام آباد رفتند.

مقام های افغان گفتند که هدف سفر برمک و استانکزی به اسلام آباد، سپردن "اسناد و شواهد" در مورد مراکز آموزش دهشت افگنان در داخل خاک پاکستان به مقام های آن کشور بود.

جان سولیوان (وسط) روز سه شنبه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با مقام های افغان ملاقات کرد.
جان سولیوان (وسط) روز سه شنبه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با مقام های افغان ملاقات کرد.

XS
SM
MD
LG