لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: اوکراین را به حمله به خاک روسیه تشویق نکرده‌ایم


پس از حملات طیاره‌های بدون سرنشین (درون) به تاسیسات نظامی روسیه در داخل خاک این کشور، ایالات متحده روز سه‌شنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) اعلام کرد که اوکراین را تشویق به انجام حملات در داخل روسیه نکرده است.

حملات طیاره‌های بدون سرنشین روز دوشنبه پنجم دسمبر برخی از تاسیسات روسیه را هدف قرار داد که در آن سه نظامی روسی کشته و دو بم‌افگن دوربرد و یک انبار مواد سوخت آسیب دیدند.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت: "ما اوکراین را نه تشویق کرده ایم و نه قادر ساخته ایم که به داخل روسیه حمله کند."

اما آقای بلینکن افزود که درک حالت اوکراینی‌ها نیز مهم است. او روسیه را متهم کرد که از سردی زمستان به عنوان سلاح در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

کیف به گونهٔ مستقیم مسوولیت این حملات را برعهده نگرفته، اما از این اقدام انتقاد هم نکرده است.

چند ساعت پس از آن حملات، روسیه حملهٔ گسترده میزایلی را در نقاط مختلف اوکراین آغاز کرد، اگرچه کیف می‌گوید که بیشتر این حملات را خنثا کرده است.

مقامات ارشد امریکایی گفته اند که ایالات متحده و متحدانش می خواهند مطمین شوند که اوکراینی‌ها فرصت دفاع از خود، سرزمین و آزادی خود را داشته باشند.

واشنگتن از تامین میزایل‌های دوربرد ATACMS به نیروهای اوکراینی که می‌توانند داخل روسیه را هدف قرار دهد، خودداری کرده است زیرا بیم آن می‌رود که این میزایل‌ها به رویارویی مستقیم بین روسیه و ایالات متحده و ناتو منجر شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز آشکارا گفته است که از ارسال میزایل‌های دوربرد به اوکراین حمایت نمی‌کند، زیرا این امر ممکن سبب افزایش خشونت‌ها شده و امریکا را در مقابل روسیه قرار دهد.

کارشناسان بر این باورند که اوکراین توانسته درون‌های قدیمی روسی را تجدید کنند و از آنها در حملات علیه خاک روسیه کار بگیرند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG