لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی بازداشت مظنونان مرتبط با داعش را در امریکا با افغانستان ربط داد


لندسی گراهام، عضو جمهوریخواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده
لندسی گراهام، عضو جمهوریخواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ امریکایی، گزارش‌ رسانه‌ها را در مورد بازداشت چند فرد مظنون به داشتن رابطه با داعش در چند ایالت امریکا، با مشکلات مرزی ایالات متحده و عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان ربط داده است.

شبکۀ خبری سی‌بی‌اس و روزنامۀ نیویارک پست روز سه شنبه ۱۱ جون گزارش دادند که کم از کم هشت نفر به ظن داشتن ارتباط با گروه داعش، در عملیات هماهنگ در شهرهای لاس انجلس، نیویارک و فلادلفیا در ایالات متحده بازداشت شدند.

سی‌بی‌اس از قول منابع آگاه گزارش داده است که این افراد شهروندان تاجیکستان اند که از مرز مکسیکو با ایالات متحده به گونۀ غیرقانونی وارد ایالات متحده شده بودند. این رسانه از قول برخی منابع گزارش داده است که شماری از افراد بازداشت شده از چندین ماه به اینسو زیر نظارت قرار داشتند.

گراهام در یک پیام در شبکۀ ایکس با اشاره به گزارش رسانه‌ها در این مورد نگاشته است: "من در دو سال گذشته همواره هشدار داده ام که مرز‌های باز [امریکا با مکسیکو]، یکجا با خروج شرمسارانه از افغانستان، احتمال یک ۱۱/۹ [حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده] دیگر را افزایش بخشیده است. افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی، بیش از هر وقت دیگر از مرزهای باز جنوبی ما وارد [ایالات متحده] می‌شوند."

منابع امریکایی به سی‌بی‌اس گفته اند که هر چند افراد بازداشت شده به ارتباط با تروریزم متهم نشده اند، با اینحال به خاطر ارتباط احتمالی با داعش در بازداشت به سر می‌برند. منابع گفته اند که قرار است این افراد ابتدا به خاطر ورود غیرقانونی به ایالات متحده و سپس به اتهامات مرتبط با تروریزم محاکمه شوند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده نیز بدون ارایۀ جزییات روز سه شنبه در اعلامیه‌ای از بازداشت چندین شهروند خارجی توسط کارمندان ادارۀ مهاجرت و گمرک امریکا خبر داد. در این اعلامیه آمده است که این بازداشت‌ها در هماهنگی نزدیک با ادارۀ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) صورت گرفته است.

در اپریل سال روان نیز یک شهروند اوزبیکستان که برای بیش از دو سال در ایالات متحده به سر می‌برد، به ظن ارتباط داشتن با داعش در شهر بالتیمور ایالات متحده بازداشت شد.

گراهام و کتی برت، سناتور دیگر جمهوریخواه در ماه اپریل سال روان با ارسال نامه‌ای به چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات و مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، خواستار برگزاری جلسه توجیهی محرم در مورد تهدیدات فزایندهٔ گروه‌های تروریستی، از جمله شاخهٔ خراسان گروه داعش، علیه ایالات متحده شدند.

این دو سناتور در نامۀ شان نگاشته بودند: "چنانچه بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند، خروج ایالات متحده از افغانستان تهدیدات جدیدی را ایجاد کرده و این کشور را بار دیگر به یک پناهگاه امن و پایگاه عملیاتی برای گروه‌های تروریستی تبدیل کرده است. ملت ما نمی‌تواند به سیاست انفعال در قبال این تهدیدها ادامه دهد."

پیش از این، ملل متحد در چندین گزارش گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است. به همین گونه، بر اساس معلومات ملل متحد، شاخهٔ خراسان داعش ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عضو در افغانستان داشته و در حد اقل ۱۳ ولایت افغانستان کمپ‌ها و پناهگاه‌ها دارند.

با وصف انتقاد جمهوریخواهان از چگونگی خروج ایالات متحده از افغانستان و افزایش تهدیدات احتمالی ناشی از آن، مقام‌های حکومت ایالات متحده به شمول رییس جمهور جو بایدن استدلال کرده اند که ایالات متحده توانایی مقابله با تهدیدات تروریستی برخاسته از افغانستان را از راه دور دارد.

نظامیان امریکایی به تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۲ ایمن الظواهری، رهبر پیشین گروه القاعده را در اقامتگاهش در ساحهٔ شیرپور شهر کابل توسط حملۀ طیارهٔ بی‌سرنشین از بین بردند.

کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز اند، نیز از افزایش و گسترش فعالیت‌ شاخه خراسان داعش و نفوذ آن به بیرون از مرزهای افغانستان، همواره ابراز نگرانی کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG