لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا برای حفاظت از کشتی‌ها، طیاره‌های جنگی را به تنگهٔ هرمز می‌فرستد


یک مقام ارشد دفاعی امریکا می‌گوید که ایالات متحده برای مقابله با ضبط کشتی‌ها توسط ایران، جنگنده‌های اف-۱۶ را به خلیج فارس اعزام می‌کند.

این مقام امریکایی روز جمعه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) در گفتگو با خبرنگاران گفت که ایالات متحده جت‌های جنگی اف-۱۶ را به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کند تا جت‌های تهاجمی ای-۱۰ را که بیش از یک هفته در تنگه هرمز مشغول گشت‌زنی هستند، تقویت کند.

به نقل از این مقام ارشد که نامش فاش نشده، هدف از اعزام و استقرار جت‌های جنگی اف-۱۶در منطقه، تامین حفاظت و پوشش هوایی کشتی‌هایی است که در خلیج فارس در حرکت‌اند و از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

به گفته او این اقدام ابعاد نظارت اردوی امریکا را در منطقه افزایش داده و عامل بازدارنده در برابر ایران خواهد بود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هفته گذشته ایران تلاش کرد تا دو نفتکش را در نزدیکی این تنگه توقیف کند و به سمت یکی از آنها آتش بگشاید.

قوای بحری ایالات متحده به تاریخ پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفت که از ضبط شدن دو تانکر تجارتی نفتکش توسط ایران در خلیج جلوگیری کرده است.

به گفتۀ مقام‌های قوای بحری امریکا، هر دو رویداد یاد شده در آب‌های مرزی میان ایران و عمان به وقوع پیوست.

در بیانیه قوای بحری امریکا آمده که در هر دو مورد، کشتی‌های نیروی بحری متعلق به ایران پس از واکنش نیروهای بحری امریکا عقب نشینی کردند و هر دو کشتی تجاری به سفر خود ادامه دادند.

قوای بحری امریکا می‌گوید که در دو سال گذشته ایران دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و برای چندین کشتی دیگر مزاحمت ایجاد کرده است.

بر اساس آمار شرکت تحقیقاتی ورتیکسا، حدود یک پنجم نفت خام و محصولات نفتی از مسیر تنگۀ هرمز، میان ایران و عمان، می‌‌گذرد.

افزون بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌های نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه دولت اسلامی (داعش) را در آخر هفته گذشته پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزییات گزینه‌ها خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده به پرواز در بخش غربی سوریه برای ماموریت‌های ضد دولت اسلامی ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام، فعالیت‌های نظامی روسیه در همکاری و هماهنگی با تهران و دولت سوریه از ماه مارچ افزایش یافته و هدف آن فشار بر امریکا برای خروج از سوریه است.

در حال حاضر، ۹۰۰ تن از نیروهای ایالات متحده در شمال‌شرق سوریه مستقر است و این نیرو‌ها بخشی از ایتلاف بین المللی مبارزه بر ضد بقایای گروه دولت اسلامی یا داعش در آن کشور است.

XS
SM
MD
LG