لینک های دسترسی

Breaking News

رابرت مالی: بسیاری از معترضان مسالمت‌آمیز در ایران با خطر اعدام مواجه اند


حکومت ایران تا حالا دو نفر را به خاطر اشتراک در اعتراضات ضد حکومتی که پس از مرگ مهسا امینی آغاز شد، اعدام کرده است
حکومت ایران تا حالا دو نفر را به خاطر اشتراک در اعتراضات ضد حکومتی که پس از مرگ مهسا امینی آغاز شد، اعدام کرده است

رابرت مالی، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور ایران،‌ روز دوشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم قوس) هشدار داد که احتمال دارد معترضان بیشتر در ایران اعدام شوند.

مالی ناوقت دوشنبه در تویتی نوشت: "از ماه سپتمبر تا حالا، ایران صدها تن از معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم به زندان کرده است. دو نفر اعدام شده اند و بسیاری هنوز هم در خطر [اعدام] قرار دارند."

نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور ایران، در ادامهٔ تویت‌اش گفته است که "بر اساس گزارش‌‌ها، هزاران نفر به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز به بد رفتاری رژیم در بازداشت به سر‌ می‌برند." آقای مالی این تویت را با هشتگ دفاع از حقوق بشر پایان داده است.

پیش از آن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با تاکید بر حمایت حکومت جو بایدن از معترضان، به‌ویژه زنان در ایران، از تهران خواست بازداشت‌شدگان معترض را فورا آزاد کند.

اعتراضات ضد حکومتی در این پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله ساکن شهر سقز همراه با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، به تاریخ ۱۳ سپتمبر توسط پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه منتقل شد و سه روز پس، در حالی که در حالت کوما به سر‌برد، جان باخت.

معترضان در سراسر ایران و برخی کشورهای دیگر از جمله اروپا و امریکا، با شعار محوری“زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت ایران به جاده‌ها بر آمده اند و این اعتراضات هنوز هم در ایران ادامه دارد.

حکومت ایران اعتراضات مردمی را با خشونت سرکوب کرده است. در جریان این اعتراضات، هزاران معترض بازداشت شده اند و صدها تن آنان تا ۱۰ سال زندان محکوم شده اند. حکومت ایران تا حالا دو معترض را در ارتباط به اعتراضات به خاطر مرگ مهسا امینی اعدام کرده است.

در تازه‌ترین اقدام، قوه قضاییهٔ ایران به تاریخ ششم دسمبر گفت که پنج نفر دیگر را به اتهام دست داشتن در قتل یک شبه‌نظامی در جریان خشونت‌های مرتبط با اعتراضات به مرگ مهسا امینی به اعدام محکوم کرده است که با این حساب شمار احکام اعدام مرتبط به این تظاهرات به ۱۱ مورد رسید.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا حالا بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده اند که ۶۵ نفر آنان کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

XS
SM
MD
LG