لینک های دسترسی

Breaking News

هریس به حمایت امریکا از فلیپین تعهد کرد


کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده (راست) و فردیناند مرکاس، رییس جمهور فلیپین
کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده (راست) و فردیناند مرکاس، رییس جمهور فلیپین

کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، روز دوشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) در دیدار با فردیناند مرکاس، رییس جمهور فلیپین، بر تعهد ایالات متحده نسبت به دفاع از آن کشور، تاکید ورزید.

خانم هریس این موضوع را در جریان سفر سه روزه ‌اش در مانیلا، پایتخت فلیپین، بیان کرد.

فیلپین قدیمی‌ترین دوست آسیایی ایالات متحده محسوب می شود و با درنظرداشت داغ شدن تنش ناشی از موضوع تایوان میان ایالات متحده و چین، اهمیت فلیپین به عنوان یک شریک استراتیژیک برای واشنگتن، بیشتر از پیش افزایش یافته است.

خانم هریس گفت: "در دفاع از اصول بین المللی مربوط به آب های جنوب چین، ما در کنار شما قرار داریم. یک حملهٔ مسلحانه بر قوای مسلح فلیپین، کشتی‌ها یا طیاره‌های ملکی در آب‌های جنوب چین، باعث عملی شدن تعهدات دفاعی دوجانبهٔ ما خواهد شد و این یک تعهد تزلزل ناپذیریست که در قبال فلیپین داریم."

با درنظرداشت موقعیت جغرافیایی فلیپین، این کشور در محراق برنامه‌های ایالات متحده برای رسیدگی به هر حملهٔ احتمالی چین بر تایوان، قرار دارد.

فردیناند مرکاس، رییس جممهور فلیپین، گفت: "با درنظرداشت تحولات در منطقه، چنین مشارکت‌ها با اهمیت‌تر می‌شود. وضعیت به سرعت در حال تغییر است. ما باید خود را عیار کنیم تا به درستی به این وضعیت رسیدگی کرده بتوانیم."

کاملا هریس قرار است روز سه شنبه به ولایت پلوان، فلیپین، سفر کند. خانم هریس بلند رتبه‌ترین مقام امریکایی خواهد بود که به این گوشهٔ فلیپین سفر می کند.

پلوان در امتداد آب های جنوب چین موقعیت دارد، منطقه‌ای که از دیر زمان در خط مقدم منازعهٔ ارضی میان چین، فلیپین، ویتنام، مالیزیا، برونی و تایوان قرار دارد.

ولی برخی از فعالان فلیپینی، سفر کاملا هریس به مانیلا را به دیده شک می نگرند. تعدادی از این فعالان، روز دوشنبه در یک راهپیمایی اعتراضی در نزدیکی ریاست جمهوری فلیپین، ایالات متحده را به جنگ افروزی و تلاش برای سلطه طلبی در منطقه متهم کردند.

لیزا مزا، فعال مدنی، گفت: "ما نمی‌خواهیم که از کشور ما به حیث سکوی آغاز جنگ ایالات متحده علیهٔ چین یا کدام کشور دیگر استفاده شود. ما خواهان یک فلیپین و منطقهٔ صلح آمیز استیم."

تیدورو کسینو، فعال مدنی فلیپینی، گفت: "هدف سفر کاملا هریس، تقویت حضور امریکا در فلیپین است که بخشی از آجندای نظامی آنان در منطقهٔ اندوپسفیک می باشد و هراس ما این است که این کار پای فلیپین را در منازعۀ قدرت های بزرگ مثل چین و ایالات متحده خواهد کشانید."

حکومت چین در واکنش به سفر معاون رییس جمهور ایالات متحده به فلیپین، گفته است که بیجینگ مخالف تعامل واشنگتن با کشورهای منطقه نیست، ولی افزوده است که چنین تعامل باید به هدف تامین صلح و ثبات صورت گیرد و منافع دیگر کشورها را صدمه نرساند.

XS
SM
MD
LG