لینک های دسترسی

Breaking News

تهران و مسکو در صدد ساختن فابریکهٔ تولید درون در روسیه استند - گزارش


روسیه از درون‌های تهاجمی ساخت ایران در جنگ اوکراین به پیمانهٔ گسترده کار گرفته است
روسیه از درون‌های تهاجمی ساخت ایران در جنگ اوکراین به پیمانهٔ گسترده کار گرفته است

روزنامهٔ‌ وال‌ استریت ژورنال به نقل از مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده گزارش داده که مسکو و تهران در صدد ایجاد فابریکهٔ جدید تولید طیاره‌های بی‌سرنشین یا درون در داخل روسیه استند.

مقامات که نامی از آنان برده نشده است به وال استریت ژورنال گفته اند که این فابریکه قادر به تولید هزاران درون برای استفاده در جنگ اوکراین خواهد بود، اقدامی که به مثابهٔ عمیق شدن روابط دو کشور به شمار می‌رود.

گفته شده است که اعمار این فابریکهٔ تولید درون بخشی از یک پروژهٔ یک میلیارد دالری میان مسکو و تهران است. مقامات گفته اند که محلی که قرار است فابریکه در آن احداث شود، می‌تواند تا سال‌های آینده ۶۰۰۰ دورن نسل جدید شاهد-۱۳۶ تولید کند که قادر به پیمودن مسافت طولانی‌تر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اتحاد نظامی نوظهور دو کشور پس از آن بیشتر شکل گرفت که یک هیات بلند رتبهٔ ایران در اوایل جنوری سال روان میلادی به روسیه سفر کرد و از پایگاهی دیدن کرد که برای احداث این فابریکه طراحی شده است.

روزنامهٔ وال استریت ژورنال از قول این مقامات گزارش داده که مقامات تهران و مسکو پلان دارند تا در این فابریکه به سرعت درون تولید کنند، اقدامی که می‌تواند چالش جدیدی را برای نیروهای دفاعی اوکراین ایجاد کند.

پیش از این، مقامات ایالات متحده گفته بودند که تهران از قبل صد‌ها درون را برای مسکو فراهم کرده است و روسیه از آن در جنگ اوکراین به شمول مناطق غیرنظامی استفاده کرده است.

ادارهٔ جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده از ''مشارکت تمام عیار دفاعی'' میان ایران و روسیه هشدار داده است. قصر سفید همچنین گفته است که روسیه پیلوت‌های ایرانی را آموزش می‌دهد تا جت‌های جنگی ساخت روسیه را پرواز بدهند و قصد دارد تا جت‌های جنگی خود را تا آخر سال روان میلادی به ایران ارسال کند.

قصر سفید در دسمبر سال گذشته همچنین هشدار داد که مسکو و تهران در حال بررسی استند که آیا در داخل روسیه به طور مشترک طیاره‌های بی سرنشین را تولید کنند.

روزنامهٔ وال استریت ژورنال گفته است که در پیوند با این گزارش با مقامات روسیه و ایران تماس گرفته، اما مقامات این دو کشور تا حالا در مورد تبصره نکرده اند.

ایران برای نخستین بار به تاریخ پنجم نومبر سال گذشته ارسال طیاره‌های بدو ن سرنشین به روسیه را تایید کرد،‌ اما گفت که این درون‌ها قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده بود.

اوکراین و متحدان غربی آن روسیه را به استفاده از درون‌های ساخت ایران برای انجام حملات در اوکراین متهم کردند، اما تهران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته است که "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

ولی مقامات کیف مدعی اند که روسیه صدها درون ساخت ایران را برای انجام حملات بر زیربناها و غیرنظامیان اوکراینی کار گرفته است. روزنامهٔ وال استریت ژورنال از قول مقامات اوکراین گزارش داده است که نیروهای آن کشور بیش از ۵۴۰ درون نوع شاهد-۱۳۶ را نابوده کرده اند.

مقامات اوکراین و متحدین غربی آن گفته اند که روسیه با استفاده از درون‌های ساخت ایران، مناطق غیرنظامی از جمله تولید انرژی را هدف قرار داده است، حملاتی که در فصل زمستان بیش از ۴.۵ میلیون جمعیت اوکراین را با قطع برق مواجه کرد.

اما به مرور زمان،‌ نیروهای هوایی اوکراین قادر شدند تا تهدید حملات درون ساخت ایران را کاهش بدهند.

XS
SM
MD
LG