لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندۀ ایالات متحده در امور افغانستان به سمت دیگری در وزارت خارجۀ امریکا گماشته شد


تام وست، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور افغانستان
تام وست، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور افغانستان

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز سه شنبه اول اکتوبر (دهم میزان) اعلام کرد که تام وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان، به صفت سرپرست ادارۀ هماهنگی تحریم‌های وزارت خارجۀ ایالات متحده گماشته شده است.

پس از برکناری زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین وزارت خارجۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، تام وست در اکتوبر ۲۰۲۱ به صفت نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان گماشته شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای به نقل از انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ این کشور، گفته است که تعهد ایالات متحده به افغانستان مداوم بوده و آن را کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان و جان مارک پومرشیم، دستیار معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب آسیا رهبری خواهند کرد.

بلینکن در این بیانیه گفته است: "دکر دپلوماسی را در مورد افغانستان از دوحه رهبری خواهد کرد. امیری به تلاش‌های دپلوماتیک و سیاسی برای تضمین از اولویت بودن حقوق بشر به ویژه حقوق زنان [در افغانستان] ادامه داده و پومرشیم از واشنگتن، انکشاف پالیسی و هماهنگی بین ادارات را در مورد افغانستان رهبری خواهد کرد."

وزارت خارجۀ ایالات متحده در این بیانیه، ضمن تقدیر از کارکرد وست گفته است که تلاش وی با متحدان و شرکای ایالات متحده سبب شد که به میلیون‌ها افغان نیازمند کمک‌های بشری رسانده شود.

تامس وست پس از کنار رفتن از سمت نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور افغانستان، در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشت که در دوره‌ای بی‌نهایت دشوار برای کشور و منطقه، وظایف‌اش را در این سمت به انجام رسانده است.

وست همچنین گفت که هرگز مقاومت و شجاعت روزنامه‌نگاران افغان، رهبران تجاری، فعالان حقوق بشر، محصلین، پناهندگان و کارمندان حکومت پیشین افغانستان را که طی سه سال گذشته به او مشوره دادند، فراموش نخواهد کرد.

او با اشاره به همکاری لایه‌های مختلف افغان‌ها، افزود که آنها به او امید به آینده‌ای روشن داده‌اند، آینده‌ای که در آن افغان‌ها تحصیل‌کرده و توانمند می‌شوند تا از خانواده‌هایشان حمایت کنند و در رشد اقتصادی کشورشان نقش ایفا کنند.

ویست همچنین تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به حمایت از افغانستان و مردم افغان متعهد خواهد ماند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که تام وست با مهارت تمام دپلوماسی امریکا را در خصوص افغانستان در یک "زمان پیچیده" رهبری کرد و تلاش کرد که افغانستان بار دیگر به سکویی برای حملات تروریستی بر ضد امریکا مبدل نشود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، در پاسخ به پرسشی صدای امریکا که آیا پس از این افغانستان در اولویت پالیسی‌های خارجی امریکا قرار خواهد داشت یا خیر، گفت: "البته که چنین است و ما به تعامل خود در مورد افغانستان ادامه خواهیم داد. این یک اولویت پایدار باقی می ماند. رهبری این امور در سطح دولت حالا توسط کرن دکر، رییس ماموریت ایالات متحده،‌ در افغانستان، مری، فرستاده ویژه، و سفیر جان مارک پومرشیم انجام می‌شود.''

گروه

XS
SM
MD
LG