لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید از مودی با فرش قرمز پذیرایی می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و نرندرا مودی،‌ صدراعظم هند، هنگام ملاقات در قصر سفید ۲۴ سپتمبر ۲۰۲۱
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و نرندرا مودی،‌ صدراعظم هند، هنگام ملاقات در قصر سفید ۲۴ سپتمبر ۲۰۲۱

قرار است قصر سفید روز پنجشنبه ۲۲ جون از نرندرا مودی، صدراعظم هند، با فرش قرمز پذیرایی کند و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده میزبان مودی در ضیافت شام باشد.

این پذیرایی ویژه از مودی نشانهٔ واضحی از افزایش اهمیت روز افزون هند برای ایالات متحده پنداشته می‌شود.

بایدن در طول تصدی ریاست جمهوری خود، تا کنون دو بار از رهبران کشور‌ها پذیرایی مشابه کرده بود:‌ نخست از امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه،‌ و سپس از یون سوک یول،‌ رییس جمهور کوریای جنوبی.

رییس جمهور ایالات متحده معمولاََ از سران دولت‌ها مانند پادشاهان و روسای جمهور که همزمان در راس حکومت‌ها نیز قرار دارند، به عنوان بازدید رسمی دولتی دعوت می‌کند.

اما قصر سفید به این پرسش پاسخ نداده است که چرا برای مودی این استثنا را قایل شده است، زیرا صدراعظم تنها در راس قوهٔ‌ اجراییهٔ هند است. پیش از این مودی در سال‌های ۲۰۱۴،‌ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب برای سفر کاری و رسمی به ایالات متحده سفر کرده بود.

مودی قبل از اینکه دهلی جدید را به قصد ایالات متحده ترک کند، با نشر اعلامیه‌ای گفت که سفرش به امریکا بازتاب‌دهندهٔ‌ مشارکت دو دموکراسی بزرگ است. صدراعظم هند، پس از چاشت روز سه‌شنبه به شهر نیویارک رسید و قرار است روز پنجشنبه به قصر سفید برود.

صدراعظم مودی قبل از ترک کشورش در تویتی نوشت:‌ "ما به دنبال تعمیق روابط هند و ایالات متحده در بخش‌های کلیدی مانند تجارت، نوآوری، تکنالوژی و سایر ساحات مشابه استیم."

در بیش از دو دهه‌ٔ گذشته، اداره‌های متعدد ایالات متحده با هند به گونهٔ یک شریک کلیدی برخورد کرده است. روسای جمهور پیشین ایالات متحده از بل کلنتن گرفته تا جورج دبلیو ایچ بوش، براک اوباما و دونالد ترمپ به هند سفر کرده بودند.

اما پیش این، هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا آنچه را که بایدن برای مودی انجام می‌دهد، اعطا نکردند: بازید رسمی دولتی که شامل حد اکثر مراسم تشریفات، مهمان‌نوازی،‌ محل اقامت در مهمان‌خانهٔ رسمی که در جادهٔ مقابل قصر سفید موقعیت دارد و سایر مراسم تشریفات می‌شود.

کانگرس ایالات متحده قرار است روز پنجشنبه از مودی دعوت کند، جاییکه صدراعظم هند به قانونگذاران امریکایی سخنرانی خواهد کرد. پیش از این، مودی در سال ۲۰۱۶ نیز در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرده بود.

منافع جیواستراتژیک

بایدن دست‌کم دو دلیل دارد که برای مودی فرش قرمز هموار کند، یکی تقویت نقش هند در منطقه برای مقابله با چین و دوم کناره‌گیری دهلی جدید از فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه، کشوریکه در فبروری ۲۰۲۲ بر اوکراین تهاجم نظامی کرد و این تهاجم هنوز هم ادامه دارد.

علاوه بر این، هند یگانه کشور در جهان است که در چند دههٔ گذشته با چین درگیر ''منازعهٔ باز" بوده است و چین رقیب ایالات متحده پنداشته می‌شود.

مقام‌های امریکایی گفته اند که هدف این سفر تقویت روابط دوجانبه به شمول مشارکت دفاعی و مقابله با چالش‌های مشترک چون تغییر اقلیم است.

حکومت ملی‌گرای هندوی صدر اعظم مودی به خاطر سرکوب رسانه‌ها و محدود کردن حقوق اقلیت مسلمان آن کشور زیر انتقاد شدید بین‌المللی قرار دارد.

با اینحال، واشنگتن از دیر زمان در صدد تقویت روابط با دهلی جدید است تا از آن برای مقابله با نفوذ فزایندۀ چین در آسیا کار بگیرد و دهلی جدید نیز به خاطر نگرانی از تنش‌های مرزی با چین، در پی استحکام روابط با واشنگتن است.

اما اوکراین به موضوع چالش برانگیز در روابط واشنگتن و دهلی جدید مبدل شده است. هند که متحد دیرینۀ نظامی روسیه است، خواستار پایان بخشیدن جنگ اوکراین شده، اما هرگز تهاجم نظامی روسیه را بر آن کشور محکوم نکرده است.

XS
SM
MD
LG