لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: آبلهٔ میمون بیش از این وضعیت اضطراری صحی نیست


سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) اعلام کرد که آبلهٔ میمون بیش از این حالت اضطراری صحی جهانی نیست.

حدود یک سال پیش، به دنبال شیوع واقعات آبله میمون در سرتاسر جهان، سازمان جهانی صحت این بیماری را حالت اضطراری صحی جهانی خواند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت که سفارش کمیتهٔ اضطراری این سازمان را پذیرفته و خرسند است از اینکه آبلهٔ میمون دیگر اضطرار صحی نیست.

درست یک هفته پیش از این، سازمان جهانی صحت اعلام کرد که کووید۱۹ بیش از این اضطرار صحی جهانی نیست.

تدروس گفت: "در حالیکه اضطرار کووید۱۹ و آبلهٔ میمون رفع شده است، تهدید بروز موج جدید هر دو بیماری باقی است. هر دو ویروس به گردش و کشتن انسان‌ها ادامه می‌دهد."

رییس سازمان جهانی صحت گفت که آبلهٔ میمون هنوز هم یک آزمون صحت عامه است که برای مقابله با آن به پاسخ قوی، فعالانه و پایدار نیاز است.

ویروس عامل آبله میمون که از دیرزمان در کشورهای افریقای مرکزی و غربی شایع بود،‌ در ماه می سال گذشته به اروپا، شمال امریکا و دیگر بخش‌های جهان گسترش یافته و بیشتر مردان هم‌جنس‌گرا را مصاب کرد.

در ماه جولای سال گذشته، سازمان جهانی صحت شیوع آبله میمون را اضطرار صحی جهانی خواند، اما رفته رفته شمار مبتلایان آن کاهش یافت.

سازمان جهانی صحت گفته است که در طول حدود یک سال گذشته بیش از ۸۷ هزار واقعهٔ‌ این بیماری و ۱۴۰ مورد مرگ ناشی از آن در ۱۱۱ کشور جهان ثبت شده است. اما در سه ماه گذشته واقعات جدید این بیماری حدود ۹۰ درصد در مقایسه با عین زمان در سال گذشته، کاهش یافته است.

با حذف کووید۱۹ و آبله میمون از فهرست حالت اضطرار صحی جهانی، اکنون تنها ویروس پولیو که در سال ۲۰۱۴ اضطرار صحی جهان اعلام شد، در این فهرست باقی‌مانده است.

XS
SM
MD
LG