لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار سازمان جهانی صحت: تب استخوان شکن در حال گسترش است


اطفال مبتلا به تب دنگی در داکه، پایتخت بنگله‌دیش
اطفال مبتلا به تب دنگی در داکه، پایتخت بنگله‌دیش

سازمان جهانی صحت هشدار داده است که موارد ابتلا به تب دینگی یا تب استخوان شکن ممکن به دلایلی از جمله افزایش مهاجرت‌ها، شهرنشینی و گرمایش جهانی، امسال به بالاترین حد خود برسد.

این سازمان روز جمعه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) اعلام کرد که آمار تب دینگی در جهان در حال افزایش است و موارد گزارش شدهٔ آن از سال ۲۰۰۰ به اینسو، هشت برابر شده و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۲ میلیون رسیده بود.

موارد این بیماری که برای نخستین بار در خرطوم، پایتخت سودان شناسایی شد، در اروپا رو به افزایش است و پیرو در اکثر مناطق وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

سازمان جهانی صحت در ماه جنوری سال جاری هشدار داد که تب دینگی سریعترین شیوع را در جهان داشته و به یک "تهدید همه گیری" تبدیل شده است.

رامان ولیودان، یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی صحت در یک نشست خبری در ژینو گفت: "حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به تب دنگی قرار دارند."

او افزود: "موارد گزارش شده به سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۹ به بلندترین حد آن یعنی ۵.۲ میلیون مورد در ۱۲۹ کشور رسیده است. امسال جهان در مسیر ابتلا به بیش از چهار میلیون انسان قرار دارد که بیشتر به فصل باران‌های موسمی آسیا بستگی دارد."

ولیودان گفت که در سال جاری تاکنون سه میلیون مورد این بیماری در قارهٔ امریکا گزارش شده و نگرانی از گسترش آن در جنوب این قاره به ویژه در بولیویا، پاراگوای و پیرو وجود دارد.

ارجنتاین که در سال‌های اخیر با یکی از بدترین شیوع بیماری تب دنگی روبرو بوده، پشه‌ها را با استفاده از تشعشعاتی که دی ان ای آنها را قبل از رهاسازی در طبیعت تغییر می‌دهد، عقیم می‌کند.

ولیودان گفت: "قارهٔ امریکا قطعاً وضعیت بدی را نشان می‌دهد و ما امیدواریم که قارهٔ آسیا بتواند آن را کنترول کند."

سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد گزارش شده این بیماری که توام با تب و درد عضلات است تنها بخشی از تمام موارد عفونت‌های جهانی است، زیرا اکثر موارد آن بدون اعراض و علایم استند و گزارش نمی‌شوند. این بیماری در کمتر از یک در صد موارد سبب مرگ بیماران می‌شود.

داکتران می‌گویند که این بیماری در اثر نیش زدن پشه‌ای به نام "آدس" که در آب‌های ایستاده پیدا می‌شود بوجود می‌آید و این نوع پشه در صبح هنگام طلوع خورشید و عصر هنگام غروب خورشید بیشترین فعالیت را دارد. آب و هوای گرم‌تر به تکثیر سریع‌تر این پشه‌ها کمک می‌کند.

به گفتۀ داکتران، علایم اصلی این بیماری، تب بلند، کمردرد، تهوع و فشار خون پایین است اما در حالات خطرناک‌ترخون در افرازات بینی و ادرار دیده می‌شود و می‌تواند باعث مرگ شود.

هنوز هیچ واکسینی برای وقایه این بیماری وجود ندارد و داکتران می‌گویند که برای محافظت در برابر تب دینگی اقدامات احتیاطی لازم است. به گفتۀ آنان بیمار باید مایعات زیادی بنوشد و تابلیت ضد تب و درد استفاده کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG