لینک های دسترسی

Breaking News

چرا گلوله‌ باری و خشونت در امریکا در تابستان افزایش می‌یابد؟


عکس آرشیف از محل یادبود از قربانیان یک گلوله‌باری جمعی در ایالت مین ایالات متحده امریکا
عکس آرشیف از محل یادبود از قربانیان یک گلوله‌باری جمعی در ایالت مین ایالات متحده امریکا

خشونت، گلوله‌ باری و کشتار جمعی در ماه‌های تابستان در ایالات متحده، به ویژه در حوالی چهارم جولای که مصادف با روز استقلال این کشور است، افزایش می‌یابد.

سال گذشته، در چندین مورد گلوله‌ باری در جریان تعطیلات چهارم جولای، بیش از ده نفر در شهرهای مختلف ایالات متحده کشته و افزون بر ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. دو سال پیش نیز گلوله‌ باری مرگبار در جریان مراسم تجلیل از روز استقلال در شهر شیکاگو منجر به کشته شدن هفت نفر شد.

آرشیف خشونت مسلحانه، نهاد غیرانتفاعی که گلوله‌ باری‌ها و خشونت‌های مرتبط با اسلحه را در ایالات متحده ثبت می‌کند، نشان می‌دهد که ایالات متحده در بیش از یک دهۀ گذشته در ماه‌های جون، جولای و اگست شاهد بیشترین شمار خشونت‌های مسلحانه و کشتارهای جمعی بوده است.

آمار آرشیف خشونت مسلحانه همچنان حاکی است که بین ماه‌های دسمبر تا مارچ، گراف خشونت مسلحانه و کشتارهای جمعی در ایالات متحده کاهش می‌یابد.

بر اساس یافته‌های این آرشیف، در یک دهۀ گذشته روز چهارم جولای مرگبارترین روز سال بوده و ۵۸ مورد خشونت و گلوله‌باری جمعی در این مدت ثبت شده است.

جیمز الن فاکس، استاد رشتۀ جرم شناسی در دانشگاه نارت‌ایسترن ایالات متحده که به نمایندگی از این دانشگاه اطلاعات خبرگزاری اسوشیتدپرس و یو اس ای تودی را در پیوند با خشونت‌های مسلحانه در امریکا نظارت و بررسی می‌کند "گردهمایی‌ها، تعطیل و می‌نوشی" را دلیل افزایش چنین خشونت‌ها در تعطیلات چهارم جولای می‌پندارد.

پژوهشگران ترکیبی از عوامل را به افزایش تاریخی خشونت مسلحانه در جریان ماه‌های تابستان در ایالات متحده دخیل می‌دانند.

رخصتی مکاتب

کشتارهای جمعی به احتمال زیاد در داخل خانه به وقوع پوسته و در اغلب موارد قربانیان آن بستگان یا آشنایان نزدیک کسانی هستند که دست به گلوله‌ باری می‌زنند.

جسنیا پیزارو، استاد جرم شناسی در دانشگاه اریزونا، می‌گوید که در زمان رخصتی مکاتب، خانواده‌ها وقت بیشتر را در کنار هم سپری کرده و کودکان نیز بیشتر اوقات در خانه می‌باشند و این وضعیت در خانه‌هایی که اسلحه دارند، احتمال گلوله‌ باری و کشتار جمعی را افزایش می‌دهد.

قانون اساسی ایالات متحده به شهروندان این کشور حق داشتن ملکیت اسلحه را داده و بر این اساس شمار زیاد خانواده‌ها در ایالات متحده اسلحه دارند.

در شماری از رویدادها، دسترسی کودکان یک خانواده به اسلحۀ موجود در خانه، سبب رویدادهای مرگبار و قربانی شدن اعضای خانواده شده است.

گردهمی‌ها و زیاده نوشی الکول

از دید برخی کارشناسان، افزایش گردهمآیی اعضای خانواده‌ها، مهمانی‌ها و میله‌ها در جریان تابستان، سبب ایجاد تجمعات بزرگتر و ایجاد فرصت برای دردسر می‌شود، به ویژه که در این ضیافت‌ها زیاده نوشی الکول دخیل باشد.

الکس پیکورو، استاد جرم شناسی در دانشگاه میامی، می‌گوید که در ماه های دیگر سال نیز چنین گردهمایی‌های خانوادگی برگزار می‌شود، اما ماه‌ های تابستان شاهد بیشترین موارد این چنینی است. او می‌گوید که با ملاحظۀ رویدادهای تاریخی، در "تابستان امسال و سال آینده و تابستان‌های بعدی" نیز چنین موارد را پیش‌بینی می‌کند.

در نخستین تعطیلات آخر هفته در آغاز تابستان سال روان، چندین مورد گلوله‌ باری در ایالات متحده به وقوع پیوست که در اثر آن شمار زیادی کشته و زخمی شدند. یکی از این موارد در شهر مونتگومری ایالت الاباما و در جریان یک گردهمایی با شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر به وقوع پیوست که در آن شمار زیادی به می‌نوشی و پایکوبی مصروف بودند.

گرما و تندخویی

چندین پژوهش نشان داده است که هوای بیش از حد گرم، نه تنها در تابستان بلکه در هر فصل سال که باشد، سبب تندی مزاج می‌شود. یافته‌های این پژوهش‌ها، این تغییر مزاجی را با وقوع بیشتر جرایم خشونت‌بار ربط داده است.

جیلیان سنایدر، یک مقام پیشین پولیس شهر نیویارک که آموزگار بخش پیگرد عدلی جرایم در کالج جان جی می‌گوید که خود در زمان تصدی وظیفه به صفت پولیس شاهد بود که هوای گرم و نبود دستگاه های سرد کنندۀ هوا در شهر نیویارک باشندگان را، به ویژه در محلات فقیر نشین، مجبور می‌کرد که در روزهای گرم تابستان خانه‌های شان را ترک کرده و به پارک‌های شهر پناه ببرند.

سنایدر گفت هم گرما و هم ناخشنودی آنان از امکانات سبب تندی مزاج آنان می‌شد.

بر اساس آمار آرشیف خشونت مسلحانه، از اول جنوری تا سوم جولای سال روان ۲۶۱ مورد خشونت مسلحانه به شمول ۱۴ مورد گلوله‌باری جمعی در ایالات متحده ثبت شده است، اما همواره بیشترین موارد خشونت مرتبط با اسلحه در ایالات متحده خودکشی بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG