لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض افغان: هدف نشست‌های جهانی دربارۀ افغانستان باید براندازی حکومت طالبان باشد


آرشیف، تظاهرات زنان جهت دادخواهی آموزش دختران در جریان سال گذشته در کابل
آرشیف، تظاهرات زنان جهت دادخواهی آموزش دختران در جریان سال گذشته در کابل

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به اجندای دومین نشست ملل متحد در مورد افغانستان گفته است که باید نتیجه این گونه نشست‌ها ساقط کردن حکومت طالبان و بدیلی برای آن باشد.

این شبکه در آستانۀ برگزاری نشست دوحه گفته است که با توجه به پیچیدگی اوضاع سیاسی و اجتماعی افغانستان، نیاز است که جامعه جهانی و نهادهای داخلی، برای تحقق حقوق بنیادی شهروندان افغان و تساوی جنسیتی در این کشور بیشتر تلاش کنند.

قرار است که دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد دربارۀ افغانستان به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

شبکه مشارکت سیاسی زنان گفته است: "به طور کلی، خواست ما زنان افغانستان از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی و کشورها در موضوع افغانستان این است که نتیجه و هدف این اجلاس باید این باشد که نظام طالبانی از بین برداشته شود و یک نظام دموکراتیک و جمهوریت همه شمول که با آرای مردم انتخاب شود، در افغانستان پایه گذاری گردد تا زنان و دختران بتوانند به آزادی و تساوی کامل دست یابند."

این در حالی است که فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل ملل متحد در امور افغانستان با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان در مورد نشست دوحه گفتگو کرده است.

معاونیت سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای ناوقت سه شنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) به نقل از سینیرلی اوغلو گفته است که نشست آینده دوحه، فیصله‌های خوبی در خصوص افغانستان خواهد داشت که منجر به تغییرات مثبت در روابط افغانستان با جهان خواهد شد.

در اعلامیه از قول سینیرلی اوغلو نگاشته شده است: "هیچ کسی در تلاش فروپاشی امارت اسلامی (حکومت طالبان) نیست، بلکه همه می‌خواهند تا امارت اسلامی (حکومت طالبان) با جامعه جهانی وصل شود."

هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل ملل متحد در این دیدار نیز گفته است که حکومت طالبان باید به قوانین و کنوانسیون‌های موجود بین‌المللی متعهد باشد.

اما شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان با اشاره به توافقنامۀ دوحه گفته است که طالبان به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده، بلکه با صدور ده‌ها فرمان کتبی و غیرکتبی طی دوونیم سال گذشته زنان را از تمام حقوق اساسی شان محروم کرده و محدودیت‌های فزاینده را بر آنان وضع کرده اند.

همچنان این شبکه گفته است که در بیش از دو سال حاکمیت طالبان، تعداد زیادی نشست و کنفرانس در مورد افغانستان برگزار شد، اما تا حالا برای حمایت از حقوق بنیادی زنان و تساوی جنسیتی در افغانستان هیچ تلاش جدی صورت نگرفته است.

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان با اشاره به نشست آتی دوحه گفته است: "سازمان ملل متحد باید در نظر داشته باشد که برای تضمین و حمایت از حقوق بنیادی افغانستان مخصوصاً قشر آسیب‌پذیر زنان و دختران ، تلاش‌های بیشتری باید انجام شود. این شامل تامین امنیت برای زنان و دختران، توسعه آموزش و بهداشت، ترویج فرهنگ برابری جنسیتی و تقویت نهادهای مردمی است."

همچنان این شبکه خواستار بررسی "فشارها و محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران" و "جنایات ضد بشری" این گروه بر شهروندان افغانستان شده است.

این نهاد حامی زنان افغانستان تاکید کرده است که جامعه جهانی باید با توقف حمایت اقتصادی، آوردن فشارها و اعمال تعزیرات بیشتر به طالبان به وضعیت کنونی رسیدگی و بحران فعلی افغانستان را حل کند.

گروه

XS
SM
MD
LG