لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: سلامت روانی حق اساسی بشری است


یک بیمار مبتلا به مشکل روانی در زیارت میاعلی در ولایت ننگرهار به زنجیر بسته شده است
یک بیمار مبتلا به مشکل روانی در زیارت میاعلی در ولایت ننگرهار به زنجیر بسته شده است

سه شنبه دهم اکتوبر (۱۸ میزان) روز جهانی صحت روانی است که امسال سازمان جهانی صحت با شعار "صحت روانی حق اساسی جهانی بشری است" از این روز تجلیل می‌کند.

سازمان جهانی صحت با نشر بیانیه‌ای به مناسبت از این روز گفته است که افراد مبتلا به مشکلات روانی در سرتاسر جهان با تبعیض روبرو اند.

در بیانیه آمده است: "داشتن مشکل روانی هیچگاهی نباید دلیل محرومیت یک فرد از حقوق بشری یا مانع شدن وی از تصمیم‌گیری‌ها در مورد صحت وی شود. با اینحال،‌ در سرتاسر جهان، افراد دارای مشکلات روانی طیف گسترده‌ای از نقض حقوق بشری را تجربه می‌کنند."

سازمان جهانی صحت گفته است: "از هر هشت نفر در جهان یکی آن مبتلا به مشکلات روانی است که این مشکل سلامت فزیکی، آسایش، نحوهٔ ارتباط آنان با دیگران و امرار معیشت آنان را متاثر کرده می‌تواند."

نخستین بار روز جهانی صحت روانی در سال ۱۹۹۲ از سوی فدراسیون جهانی صحت روانی تجلیل شد و از آن زمان به بعد این مناسبت تحرک بیشتر گرفته و مردم به گونهٔ روزافزون در مورد اهمیت و تاثیر سلامت روانی بر سلامت کلی بدن آگاه شده اند.

فدراسیون جهانی صحت روانی از سال ۱۹۴۸ به اینسو در مورد مشکلات روانی و نیازمندی‌های افراد مبتلا به اختلالات روانی آگاهی‌دهی می‌کند.

سازمان جهانی صحت گفته است که هدف کلی روز جهانی صحت روانی این است که سطح آگاهی مردم در مورد مشکلات روانی بلند برده شود و تلاش‌های جهانی برای حمایت از سلامت روانی منسجم و تقویت شود.

گروه

XS
SM
MD
LG