لینک های دسترسی

Breaking News

قدیمی‌ترین اثر رسامی انسان در اندونیزیا کشف شد


رسامی یافت شده در یک غار در اندونیزیا که قدیمی ترین رسامی بشر خوانده شده است
رسامی یافت شده در یک غار در اندونیزیا که قدیمی ترین رسامی بشر خوانده شده است

تحقیقات روی بقایای یک رسامی که در یک غار در اندونیزیا یافت شد، نشان می‌دهد که این رسامی حداقل ۵۱ هزار سال قدامت دارد.

تحقیقات روی این رسامی که نتایج آن، روز چهارشنبه سوم جولای (۱۳ سرطان) نشر شد، حاکی است که این رسامی که در آن سه فرد در اطراف یک خوک سرخ رنگ قرار دارند، قدیمی‌ترین رسامی است که توسط انسان، کشیده شده است. این رسامی در سال ۲۰۱۷، در یک غار در جزیره سولاویسی در اندونیزیا یافت شد.

مکزیم اوبیرت، باستان شناس در دانشگاه گریفیت در آسترالیا، به خبرگذاری فرانسه ابراز داشت که این رسامی "کهن‌ترین ثبوت داستان سرایی" انسان به شمار می‌رود.

اوبیرت، عضو تیمی است که در سال ۲۰۱۹، یک رسامی قدیمی دیگر را در یک غار در حومه اندونیزیا کشف کرد. آن رسامی صحنه‌ای از شکار را نشان می‌داد و تخمین شد که حداقل ۴۴ هزار سال قدامت دارد.

اوبیرت، یکی از نویسندگان مطالعۀ تازه در نیچر، می‌گوید که این کشف تازه که قدامت آن توسط یک تخنیک با استفاده از لیزر مشخص شد، "برای اولین بار، ما را از محدوده ۵۰ هزار سال، به عقب تر برد".

او گفت که توانایی انسان اولیه به بیان یک قصه "پیچیده" از طریق هنر، می‌تواند درک ما را از تکامل انسان، متحول کند.

آدم برون، باستان شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه، به خبرنگاران گفت: "این کشف نشان می‌دهد که داستان سرایی، یک بخش قدیمی تر از انچه تصور می‌شد در تاریخ بشر بوده است".

استفاده از لیزر برای اکتشافات

اوبیرت می‌گوید که در این کشفیات، محققین از یک روش تازه را استفاده کرده اند که در آن از لیزرها و نرم افزار کمپیوتری برای تهیه "نقشه‌ای" از نمونۀ سنگ‌ها استفاده می‌شود.

او می‌گوید که این روش استفاده از لیزر، دقیق‌تر، آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است و به نمونه‌های بسیار کوچکی از سنگ در مقایسه با روش سلسله وار یورانیوم، نیاز دارد.

این رسامی تازه، در وضعیت خوبی قرار ندارد، و واضح نیست. اکثر بخش‌های این رسامی، از روی سنگ، ناپدید شده است. اوبیرت گفت: "مشخص نیست که آنان (افراد موجود در رسامی) چه می‌کنند".

اوبیرت حدس میزند که این رسامی توسط اولین گروه انسان‌ها که حدود ۶۵ هزار سال قبل، از آسیای جنوب‌شرقی به آسترالیا آمدند، کشیده شده باشد.

عقیده بر آنست که انسان‌ها، ۳۰۰هزار سال قبل، در افریقا ظهور کرده و تکامل یافتند.

قبل بر این اکتشاف، قدیمی ترین رسامی بشر، رسامی به نام "شیر مرد" تلقی می‌شد که در آلمان یافت شد و قدامت این رسامی ۴۰ هزار سال، ذکر شد، ولی کشف این رسامی تازه در اندونیزیا، ریکارد را شکست و حال این رسامی، قدیمی ترین رسامی تلقی میشود که توسط انسان کشیده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG