لینک های دسترسی

Breaking News

زیلنسکی: روسیه احتمالاً حملات به اوکراین را افزایش دهد


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین می‌گوید که روسیه ممکن در پی دستاوردهای اخیر در نزدیک شهر خارکیف، حملات را به اوکراین افزایش دهد و هشدار داد که کیف تنها یک چهارم امکانات لازمی دافع هوا را در خط مقدم جنگ در اختیار دارد.

نیروهای روسی به تاریخ ۱۰ می حملات را بر منطقهٔ خارکیف آغاز کردند و به پیشروی‌هایی دست یافتند که بزرگترین دستاورد ارضی روسیه در یک و نیم سال گذشته به حساب می‌رود.

زیلینسکی در یک مصاحبۀ اختصاصی با خبرگزاری فرانس پرس گفت که نیروهای روسی قبل از اینکه توسط نیروهای اوکراینی متوقف شوند، موفق شدند بین پنج تا ۱۰ کیلومتر در امتداد مرز شمال شرقی پیشروی کنند. اما او هشدار داد که این ممکن است تنها "موج نخست" حملات گسترده تر باشد.

او روز جمعه ۱۷ می در نخستین مصاحبۀ خود با رسانه‌های خارجی پس از تهاجم روسیه بر اوکراین گفت: "من نمی‌گویم این یک موفقیت بزرگ [برای روسیه] است، اما ما باید هوشیار باشیم و درک کنیم که آنها به عمق خاک ما داخل می‌شوند."

در حالی که تهاجم روسیه بر اوکراین وارد سومین سال شده است، زیلینسکی درخواست‌ خود را از متحدان برای ارسال سیستم های بیشتر دافع هوا و جت‌های جنگی به نیروهای اوکراینی تکرار کرد.

زیلینسکی درباره قابلیت‌های هوایی اوکراین گفت: "در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از آن چه که برای دفاع از اوکراین نیاز است، دراختیار داریم." او افزود که برای دستیابی به "برابری" هوایی با روسیه، اوکراین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ فروند جت‌های اف -۱۶ و یا سایر جنگنده‌های پیشرفته نیاز دارد.

زیلینسکی اذعان کرد که مشکلاتی در مورد شمار پرسونل نظامی و روحیه سربازان اوکراینی وجود دارد و گفت که برخی از قطعات نظامی این کشور به اندازه کافی نیرو ندارند.

او با امضای قانون بسیج که از روز شنبه ۱۸ می به اجرا گذاشته شد، تلاش کرده است که کمبود پرسونل را رفع کند. او گفت: "ما باید نیروهای احتیاط را پر کنیم... تعداد زیادی از (لواها) خالی هستند."

بسیاری از سربازان اوکراینی بیش از دو سال است که بدون امکان ترخیص، می جنگند.

کیف، سن خدمت نظامی برای مردان را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داده و مجازات را برای کسانی که از فراخوان اجتناب می کنند، تشدید کرده است.

مقامات یک سیستم ثبت نام آنلاین را برای واجدین شرایط سربازی ایجاد کرده اند تا اطلاعات خود را درج کنند. تا صبح روز شنبه، بیش از ۱۵۰ هزار نفر وارد سیستم شده بودند.

وزارت دفاع روسیه به تاریخ ۱۱ می (۲۲ ثور) ادعا کرد که نیروهای این کشور در ادامه حملات زمینی جدید خود در شمال شرق اوکراین، کنترول پنج روستا را در دست گرفته‌ اند.

روسیه روز شنبه ۱۸ می اعلام کرد که نیروهای این کشور یک روستای دیگر را در منطقهٔ خارکیف تصرف کرده اند. این در حالی است که نیروهای دفاعی اوکراین گفتند که "تلاش های اصلی خود را بر جلوگیری از پیشروی سربازان روسی متمرکز کرده اند".

زیلینسکی در سخنرانی عصر روز شنبه خود گفت که مسکو بهای سنگینی می‌پردازد. او گفت: "متجاوزان در حال از دست دادن پیاده نظام و تجهیزات خود هستند - این یک ضرر قابل توجه است."

اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که در این مرحله قصدی برای تصرف خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که در حدود ۳۰ کیلومتری مرز روسیه موقعیت دارد، ندارد. بیش از یک میلیون نفر هنوز در خارکیف زندگی می‌کنند.

اوکراین پیش از حمله جدید مسکو نسبت به افزایش حضور نیروهای نظامی روسیه در منطقه هشدار داده بود. با این حال مشخص نیست که این تجمع نیروها برای فریب مدافعان اوکراینی است‌ یا با هدف تهاجم نظامی صورت می‌گیرد. احتمال می‌رود گشایش جبهه جدید در خارکیف پیش‌زمینه حمله گسترده‌تر روسیه در این منطقه باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG