لینک های دسترسی

Breaking News

لایحهٔ پیشنهادی زیلینسکی برای وضع تعزیرات اضافی بر ایران برای ۵۰ سال


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز یکشنبه ۲۸ می (هفتم جوزا) لایحه‌ای را پیشنهاد کرد که تعزیرات اضافی را برای ۵۰ سال بر ایران وضع می‌کند.

این لایحه پس از آن از سوی زیلینسکی پیشنهاد شد که روسیه با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین ساخت ایران، بزرگترین حملات هوایی شبانه را در آن کشور انجام داد.

اندری یرماک، رییس دفتر زیلینسکی، روز یکشنبه گفت این لایحه پاسخی در برابر فراهم‌آوری تسلیحات تهران برای مسکو است.

این لایحه شامل ممنوعیت کامل تجارت با ایران، سرمایه گذاری و انتقال تکنالوژی به ایران می‌شود. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، اوکراین ترانزیت ایران را از طریق خاک آن کشور مسدود خواهد کرد. علاوه بر آن، اوکراین استفاده از حریم هوایی خود را برای ایران ممنوع می‌کند و دارایی های ایران را مسدود خواهد کرد.

اوکراین و متحدین آن ایران را به فراهم‌آوری تسلیحات به روسیه به شمول ارسال صدها طیارهٔ بی سرنشین متهم می‌کنند، اتهامی که تهران آنرا همواره رد کرده است.

حکومت ایران در وهلهٔ نخست حتا فراهم‌آوری درون‌های موسوم به ''شاهد'' به روسیه را تکذیب کرده بود، اما بعد‌ها تایید کرد که این نوع طیاره‌های بی سرنشین را قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، برای مسکو فراهم کرده بود. مقام‌های اوکراینی گفته اند که روسیه این نوع درون‌ها را در عملیات‌ گسترده بر شهر‌ها و زیربنا‌های اوکراین کار گرفته است.

سرهی پوپکو، یک مقام ارشد نظامی اوکراین، گفت روسیه شنبه شب با استفاده از درون‌های شاهد، بزرگترین حملات را بر شهر‌های آن کشور انجام داد. به گفته‌ٔ او، این حملات برای بیش از پنج ساعت ادامه داشت و بر اساس گزارش‌ها، نیرو‌های دفاع هوایی اوکراین از جمله ۵۴ درون ساخت ایران، ۵۲ درون را سقوط دادند.

بازی با آتش
در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، گفته است که تعهد کشور‌های غربی مبنی بر فراهم‌آوری جت‌های جنگی اف-۱۶ برای اوکراین،‌ ''غیرقابل قبول'' است. این دپلومات ارشد روسیه کشور‌های غربی را به تلاش برای ''تضعیف روسیه'' متهم کرد. رسانه‌های دولتی روسیه از قول لاوروف گزارش داده اند که ارسال جت‌های اف-۱۶ برای اوکراین به مثابهٔ ''بازی با آتش'' است.

پیش از این نیز اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، به تاریخ ۲۲ ماه می سال روان میلادی گفت که انتقال جت‌های جنگی اف-۱۶ سوالاتی را در مورد دخالت ناتو در منازعهٔ اوکراین مطرح می‌کند.

این اظهارات دپلومات‌های ارشد روسیه پس از آن بیان شده امریکا و متحدین اروپایی آن اخیراََ توافق کردند تا جت‌های پیشرفتهٔ جنگی اف-۱۶ را در اختیار کیف قرار بدهند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۹ ماه می در نشست سران گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان که در جاپان برگزار شده بود، گفت که واشنگتن از فراهم کردن جت‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های اوکراینی حمایت خواهد کرد.

این اقدام ایالات متحده پیشرفت بزرگی برای کیف تلقی می‌شود. اوکراین در ماه‌های اخیر حامیان غربی خود را تحت فشار قرار داده است تا با فراهم کردن طیاره‌های جنگی با فناوری پیشرفته برای جلوگیری از تهاجم روسیه، موافقت کنند.

آموزش‌ جت‌های اف -۱۶ساخت امریکا در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جنگنده اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین کرده اند.

XS
SM
MD
LG