لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: دیدار با شی جینپینگ برای امنیت جهانی مهم است


پس از آن که چین خواستار گفتگوهای فوری برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شد، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین اعلام کرد که قصد دارد با شی جینپینگ، رییس جمهور چین دیدار کند.

زیلینسکی روز جمعه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) به خبرنگاران گفت: ''من قصد دارم با شی جین پینگ دیدار کنم. این دیدار برای امنیت جهانی مهم خواهد بود.''

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت که تمام تلاش خود را به خرچ خواهد داد تا مانع ارسال تسلیحات چینی به روسیه شود تا از خطر "جنگ جهانی سوم" جلوگیری کند.

چین روز جمعه خواهان آتش بس و آغاز مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین شد. این بخشی از یک پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای چین است که خواستار پایان تعزیرات غرب علیه روسیه، تدابیری برای جلوگیری از حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای و ایجاد دهلیزها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شود. اما چندین قدرت غربی این پیشنهادها را رد کردند و همچنین نسبت به روابط نزدیک بیجینگ با مسکو هشدار دادند.

زیلینسکی پس از پیشنهاد چین برای پایان جنگ روسیه در اوکراین گفت، آغاز بحث چین در مورد اوکراین ''چیزی بد نیست. به نظر من،‌ به تمامیت ارضی و مسایل امنیتی ما احترام گذاشته شده است.''

رییس جمهور اوکراین همچنین گفته است که کیف در شرایط کنونی نیاز دارد با چین کار کند و افزود:"وظیفهٔ ما این است تا برای انزوای یک [کشور] همه را متحد کنیم."

زیلینسکی زمان و مکان دیدار با شی را نگفت اما ابراز امیدواری کرد که چین از "صلح عادلانه" در اوکراین حمایت کند.

او گفت: "من واقعاً می‌خواهم مطمن شوم که چین به روسیه سلاح نمی‌دهد. این برای من بسیار مهم است."

چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک کشور بی‌طرف در مناقشهٔ اوکراین نشان دهد، اما این کشور تاکنون از حملهٔ روسیه بر اوکراین انتقاد نکرده است.

XS
SM
MD
LG