جنجال مرز آبی اسراییل-لبنان با میانجی‌گری امریکا حل شد 

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) از توافق میان اسراییل و لبنان پیرامون اختلافات مرزی استقبال کرد. این توافق به میانجی‌گری ایالات متحده صورت گرفته است.

رییس جمهور ایالات متحده از هر دو کشور خواست تا به این توافق که به جنجال مرزهای آبی میان دو کشور نقطه پایان می‌گذارد، پابند باقی بمانند.

مذاکرات میان این دو کشور همسایه که هنوز هم به نحوی درگیر جنگ اند، از سال ۲۰۲۰ به اینسو چندین بار شاهد عقب‌گرد بود، اما در هفته‌های اخیر در حالی که هر دو کشور به ذخایر گاز‌ دریای مدیترانه چشم دوخته اند، سرعت گرفت.

رییس جمهور بایدن گفت که هر دو کشور باید به تعهدات خود عمل کرده و برای تطبیق مواد این توافقنامه کار کنند.

اسراییل نیز این توافق را تاریخی خوانده و لبنان گفته است که متن نهایی این توافقنامه قانع‌کننده است.

اموس هاکستاین، نمایندهٔ ایالات متحده، توافقنامهٔ نهایی را در اوایل ماه جاری پیشنهاد کرد، توافقنامه‌ای که اسراییل از آن استقبال کرد. اما لبنان خواهان برخی از تغییرات در آن شد.

اسراییل هفتهٔ گذشته گفت که می‌خواهد تغییراتی پیشنهادی لبنان را رد کند، حتا اگر این تغییرات رسیدن به توافق را ممکن بسازد. اما در ادامهٔ مذاکرات هر دو جانب شرایط همدیگر را پذیرفتند.

دفتر یایر لپید، صدر اعظم اسراییل، گفته است که اسراییل و لبنان با هم توافق کرده و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، این توافق امنیت اسراییل را تقویت خواهد کرد.

ریاست جمهوری لبنان ابراز آرزومندی کرده است توافق روی مرزبندی هر چه زودتر اعلام شود.