مشکلات پناهجویان افغان در برازیل

پناهجویان افغان در ترمینل میدان هوایی بین المللی ساو پاولو در برازیل

بیش از صد پناهجوی افغان که در این اواخر به برازیل رفته و خواهان پناهندگی در آن کشور اند، در ترمینل میدان هوایی بین المللی ساو پاولو مسکن گزین شده اند.

برازیل حدود ۶۰۰۰ ویزه را برای پناهجویان افغان منظور کرده است، اما مسوولان میدان هوایی ساو پاولو می‌گویند که چنین تصور نمی‌کردند که هر روز ده‌ها مهاجر افغان وارد این کشور شوند.

بر اساس تخمین مسوولان امور مهاجرت در میدان هوایی ساو پاولو، در حدود ۱۳۰ پناهجوی افغان تا تاریخ ۱۳ اکتوبر در ترمینل دوم این میدان هوایی حضور داشتند.

ورود فزایندۀ مهاجران، تلاش برای مسکن گزینی آنان را با چالش روبرو کرده است.

وزارت عدلیۀ برازیل که روند اسکان مجدد پناهجویان و مهاجران را به پیش می‌برد، به پرسش‌های خبرگزاری رویترز تا هنوز پاسخ نداده است.

مقام‌های محلی می گویند که ممکن شمار مهاجران تازه وارد افغان در هفته‌های آینده بیشتر شود، زیرا به گفتۀ آنان هر هفته چهار پرواز مستقیم از میدان هوایی ساو پاولو به کشورهای شرق میانه رفت و آمد دارد.

از سوی دیگر، در آستانۀ جام جهانی فوتبال که در قطر برگزار می‌شود، شرکت‌های هوانوردی به شمول شرکت‌های برازیلی، به شمار پروازهای شان به شرق میانه افزوده اند که این امر زمینه را برای ورود شمار بیشتر مهاجران فراهم می‌کند.

مسوولان میدان هوایی ساو پاولو می‌گویند که چنین تصور نمی‌کردند که هر روز ده‌ها مهاجر افغان وارد این کشور شوند.

خانواده‌های تازه وارد افغان در برازیل می‌گویند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، چاره‌ای جز فرار نداشتند. شماری از آنان مدعی اند که طالبان آنان را به خاطر وابستگی شان با حکومت پیشین افغانستان دستگیر و مجازات خواهند کرد.

محمد آریوبی، یکی از این پناهجویان افغان گفت: "تمام مردمی را که اینجا می بینید، زندگی شان در افغانستان در خطر است. در جمع اینها مردم فقیر، کارمندان دولتی، کارمندان نظامی و دیگر مردم شامل استند که به خاطر نجات جان شان به برازیل آمده اند."

آریوبی گفت که مهاجران افغان از مقام‌های برازیلی، جز فراهم آوری محلی برای بود و باش و یک وظیفۀ عادی برای امرار معاش، توقع زیادی ندارند.

حکومت محلی ساوپاولو با همکاری مقامات شاروالی و جامعه مدنی تلاش می‌ورزد تا به نیازهای این پناهجویان رسیدگی کند.

سوانی زینوبینی، فعال مدنی، می گوید که پس از تلاش زیاد جامعه مدنی توانسته اند به این پناهجویان افغان غذای سه وقت، کمپل و واکسین فراهم کنند. او گفت: "همه چیزهایی که آنان باید از اول می داشتند، ما امروز توانستیم این اولویت‌ها را به اساس فشار از سوی جامعه مدنی به آنان فراهم کنیم."