ستولتنبرگ: روسیه در اوکراین با 'شکست' مواجه است

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)

منشی عمومی ناتو روز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) گفت که روسیه در اوکراین با شکست مواجه است و افزود که رهبران اروپایی کمک‌‌های بیشتر برای حمایت از اوکراین فراهم می‌کنند، کشوری که مردم آن با نزدیک شدن زمستان به کمبود مواد سوخت، برق و غذا مواجه اند.

ینس ستولتنبرگ که در بروکسل، پایتخت بلجیم،‌صحبت می‌کرد، همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در " جنگ اوکراین در حال ناکامی است،‌ زیرا با حملات وحشیانه‌تر پاسخ می‌دهد."

مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد تاسیسات تولید انرژی آن کشور در اثر حملات روسیه،‌ تخریب شده است. پیش بینی آب هوا در اوکراین نشان می‌دهد که این کشور در روزهای پیشرو شاهد برفباری و بارندگی خواهد بود و درجه حرارت سرد خواهد شد.

منشی عمومی این پیمان نظامی گفت که ناتو تا زمانیکه نیاز باشد، کمک‌های خود را برای اوکراین ادامه می‌دهد و تاکید کرد که متحدین این پیمان‌" کمک‌های نظامی بی سابقه و سایر کمک‌ها را برای اوکراین فراهم می‌کنند."

کشورهای عضو ناتو همچنین مواد سوخت، جنراتورها، تجهیزات طبی، وسایل زمستانی و دستگاه‌های ضد طیاره‌های بی سرنشین را برای اوکراین فراهم می‌کند. اما ستولتنبرگ گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان، اوکراین به کمک‌های بیشتر نیاز خواهد داشت، زیرا روسیه زیربناهای تولید انرژی اوکراین را هدف حملات قرار داده است.

در همین حال،‌ جيمز کلیورلی، وزير خارجهٔ بريتانيا، در جريان سفر از کیف، پایتخت اوکراین،‌ روز جمعه ۲۵ نومبر از کمک‌های جدید کشورش برای اوکراین خبر داد.

این بسته‌ٔ کمکی که ارزش آن نزدیک به ۶۰ میلیون دالر امریکایی می‌رسد، شامل سیستم رادار و سایر تکنالوژی‌های تسلیحاتی می‌شود که برای مقابله با طیاره‌های بی سرنشین ایران که برای روسیه فراهم شده است، به اوکراین ارسال می‌شود. پیش از این نیز بریتانیا در اوایل ماه نومبر سال روان میلادی، تعهد کرد تا بیش از ۱۰۰۰ میزایل ضد هوا به اوکراین ارسال کند.

وزیر خارجهٔ برتیانیا حین سفرش به کیف گفت که "حرف به تنهایی کافی نیست. حرف نمی‌تواند برق را در زمستان روشن نگهدارد. حرف دفاع در مقابل حملات میزایلی روسیه دفاع نمی‌تواند."

آقای کلیورلی با اشاره به حملات اخیر روسیه گفت:‌ "با نزدیک شدن زمستان، روسیه تلاش می‌کند تا از طریق حملات بر غیرنظامیان،‌شفاخانه‌ها و زیربناهای انرژی،‌عزم اوکراینی‌‌ها را بشکند."

در عین حال،کترین کولونا، وزیر خارجهٔ فرانسه، روز جمعه ۲۵ نومبر اعلام کرد که کشورش در زمستان پیشرو ۱۰۰ پایه جنراتور با قدرت تولید برق بالا را برای شهروندان اوکراین فراهم می‌کند. خانم کولونا افزود که روسیه از فصل زمستان منحیث یک سلاح در اوکراین استفاده می‌کند و شهروندان اوکراینی را با مشکلات بیشتر مواجه می‌کند.

کمک‌های بیشتر برخی از کشورهای عضو ناتو برای اوکراین یک روز پس از آن بیان شد که کیف روز پنجشنبه ۲۴ نومبر از قطع برق برای میلیون‌ها شهروند آن خبر داد و گفت که تلاش می‌کند تا جریان برق را که در اثر حملات روسیه قطع شده است،‌ برای مردم احیا کند.

این در حالی است که حملات میزایل‌های کروز روسی شبکه‌های برق اوکراین را ناکار کرده و سایر زیربناهای این کشور، به شمول شبکه‌ٔ آبرسانی را صدمه رسانیده است.

کیف می‌گوید که سیستم انرژی اوکراین در پرتگاه سقوط قرار گرفته و میلیون‌ها نفر در جریان هفته‌های اخیر در پی بمباردمان‌های سیستماتیک روسیه، در تاریکی به سر می‌برند. این در حالی است که درجهٔ حرارت در این کشور نیز به پایینتر از صفر رسیده است و مردم برای گرم نگهداشتن خانه‌های خویش با مشکل مواجه شده اند.

سازمان جهانی صحت هشدار داده است که قطع جریان آب و برق عواقب تهدید آمیز به زندگی باشندگان محلی داشته و در صورت تداوم این امر، ممکن میلیون ها نفر مجبور به ترک منازل شان شوند.

با آنهم، مقامات اوکراینی گفته اند که جریان برق را برای ۴۰ درصد شهروندان این کشور تامین کرده اند، اما ۶۰ در صد دیگر در تاریکی باقی مانده اند.