مدویدوف: روسیه ممکن مناطق بیشتر اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کند

دیمیتری مدویدوف، رییس جمهور پیشین روسیه، روز شنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) گفت که مسکو ممکن مناطق بیشتر اوکراین را به قلمرو خود ضمیمه کند.

این اظهارات رییس جمهور پیشین یک‌ سال پس از آن بیان شد که کرملین چهار منطقهٔ اوکراین را ضمیمه قلمرو خود اعلام کرد.

روسیه در سپتمبر سال ۲۰۲۲ مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد، اما جامعهٔ بین المللی پیوستن این مناطق به روسیه را به رسمیت نشناخته است.

مسکو در ماه روان میلادی انتخابات را در این چهار منطقهٔ اشغال شده برگزار کرد، اماهیچ یک از این مناطق را به طور کامل در کنترول خود ندارد. در حال حاضر روسیه با عملیات ضد تهاجمی اوکراین مواجه است. اوکراین تلاش می‌کند تا مناطق از دست دادهٔ خود را از نزد نیروهای روسیه دو باره به دست بیاورد.

مدویدوف که حالا منحیث معاون شورای امنیت روسیه ایفای وظیفه می‌کند، گفت: ''عملیات ویژه نظامی تا نابودی کامل رژیم نازی در کیف ادامه خواهد داشت.''

روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده اند.

مدویدوف افزود: "پیروزی از آن ما خواهد بود. و مناطق جدید بیشتری در روسیه وجود خواهد داشت."

روسیه از چهار منطقهٔ اوکراین:‌ دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون به نام ''مناطق جدید یاد'' می‌کند، مناطقی که کرملین در سپتمبر سال گذشته ادعای الحاق آن را به قلمرو روسیه کرد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، به مناسبت نخستین سالگرد الحاق‌ این مناطق به قلمرو کشورش خطاب به مردم چهار قلمرو اشغال شده گفت مردم آن مناطق برای پیوستن با سرزمین "پدری شان" انتخاب تاریخی را انجام داده اند.

مدویدف در گذشته به عنوان یک اصلاح طلب لیبرال پنداشته می‌شد، اما پس از تهاحم نظامی روسیه بر اوکراین، یکی از جنگ طلب ترین صداهای مسکو در حمایت از حمله به اوکراین تبدیل شد و در اکثر حالات از طریق نشر پیام‌های تحریک آمیز در رسانه‌های اجتماعی، غرب را محکوم می‌کند.