طالبان: شمار کشته شدگان زلزله در هرات به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیده است

هرات

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به استناد آمار ریاست رسیدگی به حوادث طبیعی ولایت هرات گفته است که بیش از دوهزار نفر در نتیجۀ زلزلۀ روز شنبه در هرات جان باخته اند.

مجاهد روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) در شبکه ایکس نگاشته است که در مجموع در نتیجه زلزلۀ روز گذشته در هرات ۲۰۵۳ نفر در ۱۳ روستا جان باخته و ۱۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ مجاهد این زلزله ۱۳۲۰ منزل مسکونی را نیز ویران کرده است.

سخنگوی حکومت طالبان افزوده که ۱۰ تیم نجات به محل اعزام شده و آب آشامیدنی، غذا، دوا، البسه و سایر مواد ضروری را برای آسیب‌دیدگان زلزله با خود برده اند.

این در حالی است که تیم‌های امدادرسان نیز در عملیات جستجو و نجات در هرات حضور دارند تا به گیرماندگان زیر آوار و زخمیان این زلزله مرگبار کمک کنند.

مقامات ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی در ولایت هرات گفته اند که زخمیان این حادثه زیر تداوی قرار دارند.

پیش از این، موسی اشعری،‌ رییس ادارهٔ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت هرات، به خبرگزاری فرانس پرس از زخمی شدن بیش از یک هزار زن، کودک و افراد مسن و کشته شدن ۱۲۰ نفر خبر داده بود.

ملا جان سعید، سخنگوی ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی، به خبرگزاری فرانس پرس گفته بود که ساحاتی وجود دارد که ساختمان‌ها در آن کاملاً از بین رفته و خانه‌ها آسیب دیده اند. به گفته او" مردم هنوز هم در زیر آوار گیر مانده اند."

ادارهٔ زمین شناسی ایالات متحده گفته است که مرکز این زلزله در شمال‌غرب ولایت هرات بوده و هفت پس لرزه به شدت بین ۴.۶ و ۶.۳ درجه به مقایس ریکتر این ولایت را تکان داد. مرکز این زلزله در ۴۰ کیلومتری شهر هرات موقعیت دارد.

پس از وقوع نخستین زلزله، زنان و کودکان در جاده‌‌ها و دور از ساختمان‌های بلند دیده شدند.

ملا جان سایق، ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت هرات، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که در مناطق کوهستانی و روستا‌ها در اثر این زلزله بخش‌هایی از زمین دچار لغزش شده است.

بر اساس تخمین ۲۰۱۹ بانک جهانی، تنها جمعیت شهر هرات، مرکز این ولایت، به ۱.۹ میلیون نفر می‌رسد.

پیش از این، زلزلۀ شدید به تاریخ ۲۲ جون ۲۰۲۲ در ولایات پکتیکا و خوست سبب مرگ ۱۰۳۶ نفر و زخمی شدن دوهزار و ۹۴۹ نفر دیگر شده بود.

در ماه مارچ سال روان میلادی زلزله‌ای که شدت آن ۶.۵ درجه به مقیاس ریکتر بود مناطقی را در افغانستان و پاکستان تکان داد که در اثر آن ۱۳ نفر کشته شدند. مرکز این زلزله در عمق ۱۰۳ کیلومتری در ولسوالی جرم بدخشان بود.