واکنش‌های جهانی به درگیری میان اسراییل و گروه حماس

گروه حماس روز شنبه حملهٔ غافلگیرانه‌ای را علیه اسراییل آغاز کرد که در سال‌های اخیر پیشینه نداشته است.این گروه گفته که هزاران راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده است. در این درگیری تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شده اند.

ایالات متحه حملات راکتی حماس بر اسراییل را ''حمله‌ای تروریستی خوانده '' و آنرا به شدت محکوم کرده است. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، در مورد "حملات وحشتناک دوامدار بالای اسراییل" صحبت کرده است. بایدن گفته است که ایالات متحده ابزار‌های مناسب را در اختیار اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم آن کشور در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در واکنش به این درگیری‌ها خواهان تلاش‌های دپلوماتیک در شرق میانه شد تا از گسترش منازعه میان اسراییل و گروه حماس جلوگیری شود. گوتیرش بار دیگر تاکید کرد که تنها از طریق مذاکره و راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- می توان به صلح دست یافت.

جوسپ بوریل ، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا، روز شنبه ضمن محکومیت حملات حماس در اسراییل،‌ اسارت غیرنظامیان توسط حماس را تخطی از قوانین بین المللی خوانده است. بوریل در یک پیام ایکس از گروه حماس همچنین خواسته است تا غیرنظامیانی را که به اسارت گرفته است، به اسرع وقت آزاد کند.

وزارت خارجهٔ روسیه روز شنبه از اسراییل و فلسطین خواست تا درگیریی را متوقف کند که تندروان حماس در اسراییل آغاز کردند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: "ما از جناح‌های فلسطینی و اسراییلی می‌خواهیم که به صورت فوری آتش‌بس کنند؛ خشونت را کنار بگذارند، خویشتن‌داری لازم را از خود نشان دهند و با کمک جامعه بین‌المللی روند مذاکره‌ای را با هدف برقراری صلح همه جانبه، پایدار و مورد انتظار ایجاد کنند."

وزارت خارجۀ طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که درگیری روز شنبه "ناشی از پامال نمودن حق ملت مظلوم فلسطین توسط صهیونيست‌های اسراییلی و توهین و بی احترامی مکرر به اماکن مقدسه مسلمانان بوده، و هر نوع دفاع و مقاومت مردم فلسطين را برای آزادی سرزمين و مقدسات خويش حق مشروع آنها می‌داند."

مصر که از لحاظ تاریخی نقش میانجیگری را میان اسراییل و فلسطین ایفا کرده‌، ضمن هشدار از تشدید خطر تنش، از دو جناح خواسته تا از حداکثر خویشتنداری کار بگیرند.

ایمن صفدی، وزیر خارجهٔ اردن، نیز در یک تماس تیلفونی با همتای مصری خود خواهان پایان خشونت میان اسراییل و گروه حماس شده است. دپلومات‌های ارشد این دو کشور "نگرانی عمیق شان را در مورد وخامت تدریجی و خطرناک رویداد‌ها میان اسراییل و گروه حماس بیان کردند."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، حملات حماس بر اسراییل را یک اقدام "تروریستی" خوانده و آنرا به "شدت محکوم" کرده است. مکرون همچنین با اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان این حملات ابرازی همدردی کرده است. رییس جمهور فرانسه در رسانه‌های اجتماعی همچنین گفت است که پاریس با اسراییل و اسراییلی‌ها و حق دفاع آنان متحد است.

دیلن وایت، سخنگوی پیمان اتلانتیک شمای (ناتو) روز شنبه "حملات تروریستی توسط حماس بر ضد اسراییل که متحد ناتو است" را محکوم کرد. وایت گفت: "حواس مان با قربانیان و همه کسانی است که آسیب دیده اند. تروریزم یک تهدید اساسی برای جوامع آزاد است و اسراییل حق دفاع از خود را دارد."

امارات متحده عرب خواستار آتش بس فوری شده و از جناح‌های درگیر خواسته است تا از حد اکثر خویشتنداری کار بگیرند. وزارت خارجهٔ امارات متحدهٔ‌ عرب در اعلامیه‌ای ضمن تاکید بر محافظت از غیرنظامیان با همه قربانیان بحران اخیر صمیمانه ابراز همدردی کرده است.

دولت سلطنتی مراکش با نشر اعلامیه‌ای ضمن نگرانی عمیق از وخیم‌تر شدن وضعیت نظامی در نوار غزه، حملات بر غیرنظامیان را در هر دو جناح محکوم کرده و از جناح‌های درگیر خواسته است تا هر چه زودتر جنگ را متوقف کنند.
 

وزارت خارجهٔ سوریه، حملات حماس بر اسراییل را به مثابهٔ "دستاورد افتخارآمیز" خوانده است و گفته است: " این ثابت می کند تنها راه دستیابی فلسطینی‌ها به حقوق مشروع، مقاومت در همه اشکال آن است."