روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان

حکومت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجران افغان فاقد اسناد در آن کشور مهلت داد که تا اول نومبر داوطلبانه پاکستان را ترک کنند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون اسناد و مدارک اقامت در پاکستان زیست دارند.

مقامات پاکستان روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفتند که در دو ماه گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار افغان داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

حکومت پاکستان گفته است که مهاجرین فاقد اسناد، اگر پس از مهلت تعیین شده در پاکستان می‌مانند، دستگیر و قبل از اینکه اخراج شوند،‌ به مراکز اخراج اجباری منتقل خواهند شد.

مراکز ویژه اخراج مهاجران در چهار ایالت - پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخوا - ایجاد شده است.

کاروان مهاجرین افغان در مرز چمن - سپین بولدک

ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر از پاکستان خواسته است که در زمینۀ تصمیم اخراج اجباری مهاجرین خارجی، تجدید نظر کند.

ملل متحد گفته است که نگران فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و کارمندان و نظامیان حکومت پیشین افغانستان است که اکنون با برگشت اجباری از پاکستان با تهدید طالبان مواجه می‌شوند.

ملل متحد همچنین گفته است که پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی ۷۰۰ هزار افغان کشور شان را ترک کرده و به پاکستان پناه بردند.

کاروان حامل مهاجرین افغان در گذرگاه مرزی تورخم

ادارات ملل متحد هشدار داده اند که طرح پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران خارجی فاقد مدارک قانونی اقامت از آن کشور، خطرات ایجاد فاجعهٔ حقوق بشری را در پی داشته می‌تواند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که هم اکنون ۳.۷ میلیون شهروند افغانستان در پاکستان به سر می‌برند که از آن جمله ۷۰۰ هزار نفر آن پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به پاکستان فرار کرده اند.

شماری از مهاجرین افغان مقیم پاکستان گفته اند که مقام‌های پاکستانی به آنان اطلاع داده اند تا پاکستان را ترک کنند.