ملل متحد بار دیگر خواستار حمایت پاکستان از پناهجویان افغان گردید

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهند‌گان (یو ان اچ سی آر) بار دیگر از پاکستان خواسته است تا به محافظت از آن عده از پناهجویان افغان ادامه بدهد که در صورت بازگشت به افغانستان ممکن است زندگی‌شان با تهدید مواجه شود.

جیلیان تریگز، معاون کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، روز پنجشنبه، ۹ نومبر (۱۸ عقرب) با نشر پیام در صفحه ایکس از پاکستان خواست تا روند اخراج اجباری افغان ها از این کشور را لغو کند.

خانم تریگز در پیام اش گفته است: "ما هنوز نگران پناهجویان افغان استیم که برای امنیت جان خود به پاکستان پناهنده شده اند و در صورت بازگرداندن اجباری از این کشور ممکن است زندگی آنها با تهدید مواجه شود. از اینرو، با درنظر داشت وضعیت آنان، از پاکستان می خواهیم که از آنها محافظت کند."

قبل از درخواست این مقام سازمان ملل متحد، فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان و شمار زیادی از رهبران و مقامات جامعه بین‌المللی نیز عین درخواست را از حکومت پاکستان کرده اند.

گراندی ناوقت دوشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: " شمار زیادی از افغان‌هایی که مجبور به ترک پاکستان شده ‌اند، با مشکلات و خطرات شدیدی روبرو هستند. افغانستان در چنگال یک بحران انسانی است که با نزدیک شدن زمستان به آن افزوده شده است. من از پاکستان می‌خواهم که به رسم دیرینۀ خود در تامین مصوونیت افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهد".

اما از جانب دیگر، وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که بر تعهدات خود مبنی بر حمایت از پناهجویان آسیب پذیر ایستاده است.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجرانی که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن، آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.

بر اساس اطلاعات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، از اواسط ماه سپتمبر بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغان به کشور خود بازگشته اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در گزارشی گفته است که از ماه نومبر تاکنون هر روز بین ۲۰ تا ۲۱ هزار پناهجوی افغان که ۶۰ در صد آنها کودکان هستند، از طریق مسیر چمن - سپین بولدک و تورخم از پاکستان به کشور عودت می کنند.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد در گزارشی به تاریخ ۱۶ نومبر اعلام کرد که هزاران پناهجوی افغان که از پاکستان به افغانستان عودت کرده اند، با کمبود سرپناه، غذا و آب آشامیدنی مواجه هستند.

حکومت پاکستان پس از افزایش حملات تروریستی در این کشور، ادعا کرده است که مهاجرین افغان مقیم آن کشور، در خشونت‌ها و حملات اخیر در پاکستان دست داشته اند و گفته است که برای حفظ " امنیت و ثبات" کشور دست به اخراج مهاجران غیرقانونی زده است.

اما حکومت طالبان بارها این ادعای اسلام آباد مبنی بر داشتن پناهگاههای شبه نظامیان پاکستانی در افغانستان را رد کرده است.

پس ازبه قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، صدها هزار افغان این کشور را ترک کردند و به کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان پناهنده شده اند.

مقامات پاکستانی می گویند که در دو سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار افغان به این کشور پناهنده شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۳.۵ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان زندگی می کنند که تنها ۱.۴میلیون آنها دارای مدارک اقامت قانونی هستند.