نتنیاهو: برای نابودی حماس، جنگ دوباره آغاز خواهد شد

صدر اعظم اسراییل روز چهارشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) بار دیگر تاکید کرد که جنگ برای نابودی "گروه تروریستی" حماس به محض پایان روند جاری برای آزادی گروگان‌ها، از سرگرفته می‌شود.

بنیامین نتنیاهو گفت: "از ابتدای جنگ، من سه هدف را تعیین کردم: از بین بردن حماس، بازگشت همه گروگانان و اطمینان از این که غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسراییل نباشد و این سه هدف همچنان پابرجاست."

او افزود که آزادی ده‌ها گروگان در جریان آتش‌بس در هفته گذشته "یک دستاورد بسیار بزرگ" است اما اسراییل بی‌تردید پس از پایان این مرحله به جنگ باز خواهد گشت.

اسراییل تایمز گزارش داده است که علاوه بر نتنیاهو، وزیر دفاع، لوی درستیز و وزیر کابینه جنگ این کشور نیز بر ادامه جنگ تا نابودی حماس تاکید کرده‌ اند.

در همین حال، یک مقام از دفتر صدر اعظم اسراییل گفته است که تل ابیب برای آزادی همه کودکان و زنان غیرنظامی و گروگان‌های دیگر تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که با نزدیک شدن پایان میعاد آتش‌بس، میانجی‌گران در تلاش اند تا آتش‌بس میان اسراییل و حماس تمدید شود.

آتش‌بس میان حماس و اسراییل که نخست برای چهار روز نافذ شده بود سپس برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار است صبح پنجشنبه ۳۰ نومبر منقضی شود.

یک منبع حماس به فرانس‌پرس گفته است که این گروه از پیشنهاد اسراییل برای تمدید آتش‌بس راضی نیست.

این منبع افزود است که حماس خواستار بیرون شدن تمامی تانک‌ها و تجهیزات نظامی اسراییلی از نوار غزه است.

او علاوه کرد: "هر گونه بحث در مورد تبادلهٔ زندانیان نظامی، سربازان و افسران باید مستلزم توقف پرخاشگری (اسراییل) و رفع محاصره‌ای که غزه را خفه کرده است، باشد."

اما در عین حال، باسم نعیم، وزیر صحت غزه تحت کنترول حماس گفته است: "ما حاضریم تمامی سربازان را در ازای تمامی زندانیان (فلسطینی) آزاد کنیم."

توافق آتش‌بس در شش روز گذشته، منجر به توقف جنگ خونین و مرگبار میان حماس و اسراییل شده است. به گفتهٔ مقامات اسراییلی، گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

اسراییل نیز در پاسخ به این حمله، غزه را که گروه حماس بر آن مسلط است، زیر حملات شدید هوایی و زمینی قرار داد که در اثر آن به گفتۀ مقام‌های حماس، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شدند.