زنان روسی خواستار بازگشت شوهران خود از جنگ اوکراین شدند

زنان معترض روسی که خواستار بازگشت شوهرانشان از جنگ بودند، توسط پولیس بازداشت شدند

شماری از زنان روسی که شوهران شان به جنگ اوکراین اعزام شده اند، روز شنبه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) در یک گردهمایی اعتراضی در مسکو، پایتخت روسیه، خواستار برگشت همسران شان شدند.

پولیس روسیه در جریان این اعتراضات، دست‌کم چهار نفر به شمول روزنامه‌نگاران را بازداشت کرد.

تصاویر ویدیویی که منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای پولیس روسیه خبرنگاران را که واسکت مطبوعات را به تن دارند، همراه با دو نفر دیگر دستگیر می‌کنند.

پیش از این، در اوایل فبروری به رسانه‌ها به شمول خبرگزاری فرانس پرس هشدار داده شده بود که از پوشش خبری این اعتراضات خودداری کنند.

دستگیری ژورنالستان در دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین صورت گرفته است.

یکی از سازمان‌‌های زنان به نام( Put Domoy) یا ''راه خانه'' از طریق رسانه‌‌های اجتماعی خواهان اعتراضات در شهر‌های روسیه شده است.

یکی از ویدیو‌ها زنی را نشان می‌دهد که واسکت زرد رنگ مطبوعات را به تن دارد و در آن نوشته است که ''چرا شما مرا بازداشت می‌کنید."

در این ویدیو یک مرد نیز دیده می‌شود که توسط پولیس دستگیر می‌شود.

این زنان معترض به گونه نمادین گل‌های سرخ رنگ را با خود آوردند و آنرا در مزار سپاهیان گمنام روسیه در بیرون قصر کرملین گذاشتند.

یکی از زنان معترض گفته است که ''در عصر ما حتا گذاشتن گل که بیانگر یک موقف مدنی است خطرات معینی را به همراه دارد."

با اینحال، مقامات عمدتاً ژورنالستان و مردان را بازداشت کرده اند، نه زنان معترض را.

روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده اند.

دو روز پیش از این،‌ کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد در آستانه دومین سالگرد تهاجم روسیه بر اوکراین گفت که جنگ روسیه در اوکراین هزینه‌های انسانی وحشتناکی را به همراه داشته و رنج عظیمی را بر میلیون‌ها انسان تحمیل کرده است.

ولکر ترک باردیگر خواستار توقف فوری جنگ توسط مسکو شده و گفت "تاثیر درازمدت این جنگ در اوکراین برای نسل‌ها احساس خواهد شد".

ترک گفت: "تهاجم تمام عیار فدراسیون روسیه به اوکراین هزینه‌های انسانی هولناکی را به همراه داشته است و رنج عظیمی را بر میلیون ها غیرنظامی تحمیل کرده است."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری روسیه گرفته شده است.