نتایج ابتدایی انتخابات هند؛ ایتلاف مودی در مسیر پیروزی قرار دارد

حامیان مودی پیروزی وی را پیش از اعلام نتایج انتخابات جشن گرفتند

بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات هند که امروز چهارم جون (۱۵ جوزا) نشر شد، ایتلاف نرندرا مودی، صدر اعظم هند، بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده‌، اما در این مسیر پیروزی با چالش قوی و دور از انتظار احزاب مخالف قرار گرفته است.

با وجود آنکه شمارش آرا جریان دارد و انتظار می‌رود که مودی در این انتخابات برنده شود، نتایج ابتدایی نشان می‌دهد که حزب بهارتیا جنتا وی نخواهد توانست اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند و مودی مجبور خواهد شد برای تشکیل حکومت بر شرکای ایتلافی‌اش اتکا کند.

در این انتخابات بیش از ۶۴۰ میلیون نفر رای داده است و شمارش آن تمام روز را در بر خواهد گرفت و نتایج ابتدایی ممکن تغییر کند.

این در حالی است که راهول گاندی، رهبر عمدهٔ مخالفان مودی امروز گفت که رای دهندگان حزب بهارتیا جنتا را مجازات کرده اند.

کمیسیون انتخابات هند اعلام کرد که گاندی که خود را در دو کرسی پارلمان کاندید کرده بود، توانست در هر دو رقابت برنده شود و یک بار دیگر به پارلمان راه یابد. قانون اساسی هند اجازه می‌دهد که یک فرد خود را به دو کرسی پارلمان کاندید کند.

گاندی گفت: "من مطمین بودم که مردم این کشور (به حزب بهارتیا جنتا) پاسخ درست خواهند داد."

مودی در جریان ۱۰ سال حاکمیت‌اش، چشم انداز سیاسی هند را دگرگون کرد و ملی‌گرایی هندویزم را که زمانی یک ایدیولوژی فرعی بود به جریان اصلی مبدل کرد،‌ اما این عملکرد وی سبب تفرقه نیز شد.

منتقدین و مخالفین مودی می‌گویند که سیاست وی که هندوها را مقدم می‌شمرد، سبب ایجاد تحمل‌ ناپذیری شده و نابرابری اقتصادی را به میان آورده است.

بر اساس نتایج ابتدایی، پس از ۱۰ ساعت شمارش آرا، حزب بهارتیا جنتا در ۱۹۶ حوزهٔ انتخاباتی سبقت داشته واز جملهٔ ۵۴۳ کرسی پارلمان ۴۵ آنرا به دست آورده است.

حزب کانگرس راهول گاندی در ۸۳ حوزهٔ انتخابات سبقت داشته و تا این دم ۱۵ کرسی را به دست آورده است.

برای کسب اکثریت، یک حزب به ۲۷۲ کرسی نیاز دارد.

در انتخابات سال ۲۰۱۹، حزب بهارتیا جنتا ۳۰۳ کرسی و در انتخابات ۲۰۱۴ میلادی ۲۸۲ کرسی را به دست آورده بود.