طالبان: تاجران افغان و اوزبیکستان اتاق مشترک تجارتی تاسیس می‌کنند

اوزبیکستان با حکومت طالبان روابط نزدیک دارد.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که در دیدار نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت با جمشید خواجه‌‌یف، معاون صدراعظم اوزبیکستان، روی ایجاد اتاق تجارت مشترک بین تاجران دو کشور توافق شده است.

این وزارت، روز چهارشنبه سوم جولای (۱۳ سرطان)، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در این دیدار در تاشکند، دو جانب، دربارۀ موضوعات تجارت، ترانزیت و انرژی بحث کردند.

در اعلامیه این وزارت آمده است: "در این دیدار دو طرف در خصوص گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی، متوازن سازی تجارت دو کشور از طریق عقد موافقتنامه تجارت ترجیحی یک جانبه به نفع افغانستان، عقد موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، نهایی‌سازی تفاهمنامه قرنطینه بین دو کشور، همکاری‌ها در بخش خط آهن افغانستان، همکاری در انتقال لین برق سرخان-پلخمری صحبت نموده و روی ایجاد اتاق تجارت بین دو کشور نیز توافق صورت گرفت."

هیاتی متشکل از تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، به منظور بحث روی توسعه روابط تجارتی با اوزبیکستان روز سه شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) به آن کشور رفت و یک نمایشگاه مشترک محصولات افغانستان و اوزبیکستان را در تاشکند افتتاح کرد.

در این نمایشگاه سه روزه که روز چهارشنبه افتتاح شد، به گفته وزارت صنعت و تجارت حدود ۲۵۰ شرکت تجارتی و تولیدی افغان، محصولات شان را به نمایش گذاشته اند.

همچنان این وزارت در اعلامیه‌ای جداگانه از سفر عبدالله عارف‌اف، صدراعظم اوزبیکستان در راس هیاتی در آینده نزدیک به افغانستان خبر داده است.

به نقل از اعلامیه، در دیدار عارف‌اف با هیات حکومت طالبان، صدراعظم اوزبیکستان آمادگی کشورش را برای سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در لین برق سرخان دریا - پلخمری و به ادامه آن الی کابل و همچنان مسیر خط آهن حیرتان - هرات - اسپین‌بولدک اعلام کرده است.

اوزبیکستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی است که با حکومت طالبان روابط نزدیک دارد.

بر اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، افغانستان در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۲۳۹میلیون دالر از اوزبیکستان کالا وارد کرده و به ارزش ۲۷میلیون دالر کالا به این کشور صادر کرده است. علاوه بر این، افغانستان هر سال برق مورد نیاز خود را به مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیون دالر از اوزبیکستان تامین می‌کند.

خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، که در ترکیب هیات به تاشکند رفته، به صدای امریکا گفت که پیش از این اوزبیکستان نمایشگاه مشابه را در کابل برگزار کرده بود.

الکوزی گفت که تاجران افغان با اوزبیکستان بیشتر در بخش ترانزیت مشکلاتی دارند که قرار است بین نمایندگان سکتور خصوصی دو کشور بحث شود. او گفت: "صادرات ما به اوزبیکستان کمتر و صادرات اوزبیکستان به افغانستان بیشتر است، گاهی هزینه انتقال صادرات و کالاهای ترانزیتی ما بیشتر تمام می‌شود."

به گفتۀ الکوزی در زمان رژیم جمهوری، نمایندگان بخش خصوصی افغانستان با حکومت اوزبیکستان در مورد مشکلات تجارت گفتگوی مستقیم می‌کردند، اما پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، طالبان بر اساس سیاست حکومت، بخش خصوصی با حکومت اوزبیکستان مستقیم گفتگو نمی‌کند، اما حکومت طالبان مشکلات تاجران افغان را با مقامات این کشور در میان می‌گذارد.