صعود انگلستان به دور نهایی جام ملت‌های اروپا

تعویض دقیقهٔ ۸۱ آلی وتکینز، گول دقایق پایانی نیمهٔ دوم رقابت میان انگلستان و هالند را رقم زد و تیم ملی فوتبال انگلستان را به دور نهایی جام ملت‌های اروپا صعود داد.

مبصرین فوتبال همچو تصامیم یک مربی را "تعویض طلایی" می‌نامند، تعویضی که در آخرین لحظات صورت می‌گیرد و همان بازی عامل پیروزی تیم می‌شود.

آلی وتکینز که با هیری کین، کپتان و مهاجم انگلستان تعویض شد در دقیقهٔ ۹۱ بازی، در لحظاتی که هیچ‌کس انتظار این برگشت برگهٔ بخت هالند را نداشت، با یک ضربهٔ برق آسا و از بین دو پای مدافع، دروازهٔ هالند را باز کرد.

هالندی‌ها در دقیقهٔ هفتم بازی توسط گول دیدنی ژاوی سیمونز بازیکن شماره هفت هالند یک مقابل صفر پیش افتاد. اما پنالتی دقیقهٔ ۱۸ بازی، این پیشی هالند را ماندگار نماند و هیری کین کپتان انگلستان با ضربه پنالتی بازی را مساوی کرد.

این رقابت لحظات دیدنی و هیجانی زیادی داشت که بازگو کنندهٔ سطح بالای فوتبال دو کشور اروپایی بود و کمتر می‌توان آن هیجان را با قلم به تصویر کشید.

مبصرین فوتبال می‌گویند که شکست هالند در دقایق آخر بازی ناشی از تصمیم‌گیری و کنترول فکری گریف ساوت‌گیت، مربی و انسجام بازیکنان تیم انگلستان بود.

انگلستان تا کنون هیچگاهی به قهرمانی جام ملت های اروپا دست نیافته است و این فرصت دیگری پس از جام ۲۰۲۱ است تا قهرمانی را به خانه برد.

در سال ۲۰۲۱ انگلستان در دور نهایی جام ملت های اروپا در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شد.

رقابت قهرمانی این جام روز یکشنبه ۱۳ جولای میان اسپانیا و انگلستان برگزار خواهد شد.