روسیه: طیاره‌های بم‌افگن امریکایی را در قطب شمال رهگیری کردیم

عکس آرشیف از بم‌افگن‌های بی-۵۲ امریکایی

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) ادعا کرد که از ورود دو طیارۀ بم‌افگن استراتیژیک امریکایی به قلمرو روسیه بر فراز بحیرۀ بارنتس در قطب شمال جلوگیری کرده است.

نظامیان امریکایی به گونۀ روزمره پروازهایی را بر فراز آب‌های بین‌المللی در قطب شمال انجام می‌دهند که به گفتۀ آنان این عملیات در حریم هوایی متعلق به هیچ کشور و در مطابقت با قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.

اما روسیه در ماه‌های اخیر پرخاشگرانه‌تر از پیش به این تمرینات واکنش نشان داده و در ماه جون هشدار داد که پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) امریکایی بر فراز بحیرۀ سیاه خطر رویارویی "مستقیم" نظامی را در پی دارد.

وزارت دفاع روسیه با نشر بیانیه‌ای گفته است که جت‌های جنگی آن کشور روز یکشنبه به پرواز درآمد تا "هدف هوایی را که به مرزهای فدراتیف روسیه در حال نزدیک شدن بود" رهگیری کند.

در بیانیه گفته شده است که این بم‌افگن‌های امریکایی از نوع بی-۵۲ایچ بوده است. در بیانیه آمده است: "با نزدیک شدن جنگنده‌های روسیه، بم‌‌افگن‌های استراتیژیک امریکایی مسیر پرواز خود را اصلاح کرده و از مرزهای روسیه دور شدند."

مسکو در ماه جون ایالات متحده را متهم کرد که از پرواز‌های طیاره‌های بی‌سرنشین کشفی بر فراز آب‌های بین‌المللی در بحیرۀ سیاه استفاده می‌کند تا اوکراین را در حملات بر شبه جزیرۀ کریمیه قادر کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیرۀ کریمیه را که بخشی از قلمرو اوکراین است، به خاک خود ملحق کرد.

مسکو هشدار داده است که افزایش پروازها در این حوزه خطر "رویارویی مستقیم" میان ناتو و روسیه را افزایش داده است و نیز گفته است که به نظامیان روسی دستور داده شده است تا برای "واکنش عملیاتی" آماده باشند.