کووید۱۹ در افغانستان؛ بیش از صدهزار نفر واکسین شدند

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که بیش از صدهزار نفر در این کشور واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، از جملۀ صدهزار و ۸۳۹ فردی که واکسین شده اند، بیش از ۶۷هزار و ۶۰۰ نفر کارمندان صحی اند.

این وزارت گفته است که نزدیک به ۱۸هزار و ۵۰۰ تن از آموزگاران مکاتب، بیش از ۱۶۰۰ کارمند دولت، حدود سه‌هزار و ۶۰۰ تن از زندانیان و ۱۹۰۸ تن از کارمندان رسانه‌ها نیز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

این وزارت تایید کرده است که شماری از کوچیان، برگشت‌کنندگان، بیماران معروض به خطر کروناویروس و کهن‌سالان نیز واکسین شده اند.

میرویس علیزی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که در مرحلۀ اول ۱۲۰هزار دوز واکسین کووید۱۹ به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز اختصاص داده شده است.

روند تطبیق واکسین کووید۱۹ حدود یک‌ونیم ماه پیش در افغانستان آغاز شد و قرار است در مرحلۀ نخست، ۲۵۰هزار نفر در این کشور واکسین کووید۱۹ را دریافت کنند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان همچنان گفته است که از آغاز شیوع کروناویروس تا اکنون، ۵۶هزار و ۹۴۳ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، تا اکنون دوهزار و ۵۱۶ بیمار در این کشور جان باخته و حدود ۵۲هزار بیمار دیگر دوباره سلامتی شان را به دست آورده اند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که تا روز چهارشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) کووید۱۹ در سراسر جهان جان بیش از دومیلیون و ۸۷۴هزار نفر را گرفته و بیش از ۱۳۲ میلیون و ۴۶۹هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.